2

רק בסין ובישראל מחירי הדלק נקבעים לחודש ימים מראש התחרות בהתגלמותה

רק ברפובליקה הדמוקרטית של סין ובישראל, מתכנסים פקידי האוצר או  המפלגה בסוף כל חודש ומנהלים ויכוח אידיאולוג, פוליטי, כלכלי עד רגע האחרון של החודש בשאלה, כמה כסף  ישלם העם  על ליטר דלק, בשעה שבשאר העולם החופשי  מתנהל שוק דלק חופשי, והמחירים משתנים כל יום ,או כל שבוע, לפי המחירים העולמיים בלי פקידים, שרים ,ראשי ממשלה,   ,לוביסטים ופוליטיקאים רודפי פרסום שבוחשים בקלחת מאינטרסים שונים, רק כדי להזיז את מחיר הדלק באגורה לפי האינטרס הזמני.

 

לפעמים נדמה שרמת המעורבות הממשלתית  בחיי האזרח בישראל, עוברת את זו שבסין, ובתהליך החודשי  שבו נקבע מחיר ליטר דלק בישראל, כבר עברנו את "הרפובליקה העממית הדמוקרטית  הסינית"  ברמת הבירוקרטיה, המעורבות הממשלתית והשליטה המוחלטת על שוק  תזקיקי הדלק ומחיריו.

בעולם המערבי אין מדינה שצמרת השלטון לאורכה ולרחבה, מתערבת באופן אישי בקביעת מחיר הדלק,לקראת מהדורת החדשות המרכזית של 20:00   ב30  לחודש,ואצלנו גם מחיר הדלק הוא מכשיר פוליטי,וכולם בוחשים במיכלי הדלק .

הודעה חשובה:  מכיוון שקוראים עלומים התלוננו מסיבותיהם על התכנים שלי במערכת הפייסבוק אפשרותי לצרף חברים הוגבלה לתקופה מסויימת  באופן אוטומטי  (כך זה עובד-לשיטתם ) אי לכך אשמח לקבל בקשות חברות שאוכל לאשר, ואשמח אם תצרפו קוראים  חדשים או תשתפו  – אבי

 

היום  בלילה 30  לחודש ספטמבר, כשהאורות במשרד האוצר יאירו עד השעות הקטנות של הלילה, בנסיון  לחשב את המחיר האופטימלי  של הדלק לחודש אוקטובר, באותה שעה יישבו בכירי המשטר הסיני  בבביגינג  הבירה בצד האחר של העולם מול החומה הסינית (גם להם יש חומה), ויעשו בדיוק את אותם החישובים הנעשים בישראל על ידי הפולטיקאים ששואלים את עצמם, עד לאיזה רמה ניתן לקרוע לעם את הישבן בלי שיתמרד.

הירידות החדות במחירי הדלק והבנזין בעולם לפני שבועים הפתיעו את המשטר הסיני, באותה עוצמה שבה הפתיעו את המשטר בישראל, ואי לכך בלי תיאום מראש בשני המשטרים מתכנסות " וועדות מחירים ממשלתיות"  כדי לקבוע לעם את "המחיר החודשי של הדלק "  מחיר כזה שלא יהיה זול מדי ולא יקר מדי,והעיקר שהמדינה תהנה מעשיית קופה שמנה  על גב האזרחים, כדי שיהיה מה חלק למפלגה ולמקורבים .

בו בזמן ברחבי העולם המערבי, מחירי הדלק הבנזין והסולר יורדים כבר שבועיים והציבור נהנה באופן מיידי  מירידת מחירי הדלקים בעולם, והוא מקבל פיצוי מיידי על האטת הכלכלה בדמות ירידת מחירי הדלק, מה שמאזן את תקציבו ומקל מיידית על הוצאות העסקים, ואילו בישראל תפקיד מחיר הדלק למלא את הגרעון בתקציב המדינה בלבד  ואין שום התחשבות בעסקים או בציבור.

טבלת  השינוי  במחירי הדלק באירופה כל 7 ימים

 

Last Update: May 24, 2012
Next Update: June 4, 2012

Retail Premium Gasoline Prices, Selected Countries (U.S. dollars per gallon, including taxes)
Date Belgium France Germany Italy Netherlands UK US
5/21/12 7.91 7.61 7.91 8.62 8.46 8.16 3.97
5/14/2012 8.25 7.68 7.90 8.67 8.52 8.39 4.02
5/7/2012 8.14 7.96 8.24 9.05 8.74 8.58 4.05
4/30/2012 8.60 8.16 8.38 9.28 8.94 8.69 4.10
4/23/2012 8.54 8.22 8.53 9.23 8.97 8.65 4.14
4/16/2012 8.65 8.29 8.62 9.23 9.04 8.60 4.18

 

איך נקבע מחיר הדלק בישראל  – שוק פרסי

מדובר במצב שהוא לא יאמן, שבו  מדינה המשתבחת כמדינה קפיטליסטית, ופקידי המדינה מדברים ומטיפים מבקר ועד ערב על תחרות מחירים בשווקים, אולם בפועל אצלנו בשינוי מכל העולם , יש את " וועדת הדלק "  שמתכנסת במסתורין במשרד האוצר, או אי שם  בקריית הממשלה לקראת סוף החודש, ומחשבת את מחירי הדלק החודשיים כלומר לחודש ימים מלא מראש עבור  בנזין וסולר, וזה בשעה שבאירופה וארצות הברית  מחירי הדלק  וסולר לתחבורה משתנים  במחירם בתחנות הדלק,כל יום או כל שבוע הכל לפי המחירים הבין לאומיים  מה שמצביע על המרווח הסמוי העצום של חברות הדלק ועל גמישותן הכלכלית ומרווח שולי הרווח .

הנוסחה למחיר הדלק ברורה -הביצוע גמיש ופוליטי

במשרד האוצר המנהל הדלק " קיימת נוסחה ברורה לחישוב מחיר הדלק והסולר, על פי מחירי הדלק בנמל לה-וורה באיטליה, אולם כשנוצרת בעייה פוליטית והעם מתמרמר מעט, מייד מוקמת תת " וועדת חריגים  " ואז   בשניות משנים את הנוסחה למחיר הדלק לטובת הציבור עד יעבור הזעם, וזה כמובן באישור דרגים גבוהים   ביותר, שדואגים ששינוי מחיר הדלק יעשה לפני המהדורה של שעה 20:00  ב30  לחודש, שבה יוכלו להיות  הם מביאי הבשורה  לעם.

ובסין בדיוק אותו סיפור בדיוק, אותן "וועדות מחירים ממשלתיות " קובעות את מרווחי הזמנים שבהם מחיר הדלק משתנה, לתקופות של חודש ויותר, וגם שם בסין בכירי הממשלה מתערבים בקביעת מחיר הדלק לציבור, ומתכנסים בחשאי לתאם את מחיר הדלק והסולר .

בסין ובישראל מפחדים מכוחות השוק

בישראל ובסין, השלטון פוחד פסיכולוגית לאבד שליטה על קביעת מחירי הדלק החודשיים, לטובת כוחות השוק  , ואם בסין זה מובן, משום שחברות הדלק הן ממשלתיות ובבעלות השלטון, והשלטון הוא קומוניסטי מוצהר,   הרי שבישראל חברות הדלק פרטיות, והשוק אמור להיות קפיטליסטי על פי רוח הממשלה שבשלטון,אולם  השלטון בישראל מתנהג ממש כמו בסין, ולמעשה מגן על חברות פרטיות לחלוטין מפני תנודות מחירים שבועיות על ידי קביעת מחיר חודשי אחיד, מה שהוא לא הגיוני  לחלוטין במדינה קפיטליסטית, ופוגע בתחרות החופשית   ,משום שלמעשה רוב האלמנט הפסיכולוגי של תחרות חופשית בין החברות מתמסמס, ואין שינויי מחירים, כשמחירי הנפט בארץ לא נעים במקביל למחירי הנפט בעולם, כמו התנודות בבורסות לניירות ערך או קומודיטיס למשל,שבכל העולם נעות באותו כיוון, ומשפיעות על הכלכלה  והצריכה במשק לפי חוזקה האמיתי.

קיבוע מחירי הדלק לחודש ימים, מאפשר לחברות הדלק שהן פעילות גדולות בשוק המט"ח וצרכניות מט"ח  מהגדולות במשק, לגדר את פעילותן מול הדולר בתנאים אופטימלים, ולקנות את הדולר בצורה נוחה יותר להן  במהלך החודש ולממן יבוא זול יותר לישראל, וכן לפעול מול שווקים בין לאומיים, כשהן יודעות בדיוק מה כמות הדלק שימכרו כל חודש, ובאיזה מחיר לאורך כל החודש.

תפקידן האמיתי של חברות הדלק בישראל

בין חברות הדלק לבין משרד האוצר קיימת סימביוזה סמוייה שחבוייה מעיני הציבור, שאינו שם לב שחברות הדלק, כמו הבנקים, הם גובי מס סמויים של הממשלה, בתוקף היותם מונופולים ענקיים הפועלים ברשיון ממשלה, החברות גובות עבור משרד האוצר את מס הבלו בשיעור של 17 מיליארד שקל בשנה, ויתכן  ששיעורי הגבייה גבוהים הרבה יותר, אך רשומים בספרי האוצר בצורה אחרת, משום שעל הדלק נגבה גם מע"מ ויתכן גם היטלים נוספים לקרנות שאינן ידועות ,

בישראל 4 חברות דלק גדולות המכסות למעלה מ90 אחוז של השוק, כמעט אותו מבנה כמו בתחום הבנקאי או הביטוחי, ויכולת החדירה של כוחות חדשים ופרטיים למשק הדלק אפסית, ובישראל יותר קל לצאת למלחמה  מאשר להקים חברת דלק, משום שבניהול נכון, הן רשיון להדפסת כסף לבעלייהן, שמשמש מנוף להשתלטות על עוד נכסים במשק, תוך מינוף התזרים  החזק שלהן שמוגו עיי פקידי האוצר .

 

הודעה חשובה:  מכיוון שקוראים עלומים התלוננו מסיבותיהם על התכנים שלי  במערכת הפייסבוק  אפשרותי לצרף חברים הוגבלה  לתקופה מסויימת  באופן אוטומטי  (כך זה עובד-לשיטתם )  אי לכך  אשמח לקבל בקשות חברות שאוכל לאשר  ,  ואשמח אם תצרפו קוראים  חדשים או תשתפו  – אבי

 

 

admin

2 Comments

  1. מבחינה פסיכולוגית אנשים הרבה יותר כועסים מהעלאה מאשר שמחים מירידה במחיר.
    לכן נתניהו שומר רזרבת מחיר גבוה עכשיו עם הירידות שיוכל לאזן את העליה לכשתהיה
    וכך למנוע זעם שנובע ממחיר הדלק.

  2. והכי חשוב חברות הדלק לא משלמות את מס הבלו מייד למדינה
    אלא מקבלות אורכה של 30 יום אשר בהם יש להם זמן וכסף לשחק
    בשוק המט"ח כפי שרשמת ולהרוויח עוד כסף על חשבון אשראי ממסי
    המדינה אז כפי שרשמת הם פרטיות רק למראית עין אבל מתנהגות
    כחברות ממשלתיות לכל דבר.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.