0

"התפסן בשדה השיפון" "יסורי ורתר" ו"האקלברי פין" מוחרמים על ידי "משרדי החינוך" בעולם.

מי לא מכיר את הספר "התפסן בשדה השיפון" ספר אייקוני עבור אזרחי אמריקה, שנכתב על ידי ג.ד סלינגר שהוחרם על ידי בתי הספר במדינות הדרום באמריקה בתחילת שנות ה60, עם החרמתו מכירותיו תפסו תאוצה לרבע מיליון עותקים בשנה, והוא נחשב לאחד הספרים הטובים שנכתבו אי פעם (בן משפחה רחוק – דומה קופי לסבא שלי).

כל החרמת ספר בהסטוריה שימשה כמקדם המכירות הטוב ביותר ל"סופר אלמוני "משום שהציבור מבין שאים השלטון מסתיר – אז יש שמץ של אמת בדברי הסופר, או שהספר מנתץ אלמנט שובר תעמולה שלטונית ,ופורץ נסיון שלטוני ליצירת גטו תרבותי, שרק הקורא יחליט אם הגטו נכון עבורו ולא השלטון-ולכן המכירות מתגברות.

הספר חושף את הזיוף הקפיטליסטי האמריקאי, ואת הניכור החברתי של הנוער והאזרח-משאת נפשו של הקפיטליזם.

הספר הוחרם רק מסיבה אחת, והיא שהוא אינו מייפה את המציאות האמריקאית הוורדרדה, או את החלום האמריקאי, והוא מבקר את הקפיטליזם, החומרנות, חוסר ההתייחסות לצורכי הפרט, חוסר הרגישות והשטחיות של החברה האמריקאית בשנות ה50 , ואת תחושת הניכור של בני הנעורים מהחברה. כך הפך הולדן קולפילד לסמל למרד נעורים. .(דור האינסטגרם של שנות ה50 במאה ה19)

היה ברור שהקפיטליסטים והניאו ליברלים החדשים חסידי מקדש הצריכה שניסו להטמיע את ערכיהם החברתים במערכת החינוך האמריקאית (תומכי איין ראנד) אבות הניכור החברתי, יתנגדו למי שמתעד ומפרש נכון את המציאות, הניכור, הזיוף והצביעות בחברה האמריקאית ומנתח אותה נכון – אבל העם האמריקאי הוקיר תודה לסופר שהסיר את מסך הזיוף מעיניהם וקונה רבע מיליון עותקים בשנה כדי להבין מה קרה לאמריקה ולנוער בשנות ה50 .

מדוע הוחרם התפסן? התפסן, מוחרם בתרוץ הרשמי שהוא עובר על הדיבר האוסר על נשיאת שם האלוהים לשווא –  ברור שלא ניתן לשאת אלהים לשווא עד היום ברוב העולם, כי אלוהים הוא שיטה לייצר עבדות ניצול אנשים בשכר מינימום ושליטה באנשים בכוח עליון. כרגיל הדת היא מפלטו של כל נבל שמחזיק מונופול על המותג אלוהים ועוטשק אנשים תוך הבטחת העולם הבא .

סלינג'ר אהב לקרוא והעריץ את הסופרים צכוב, קפקא, טולסטוי, ט.סאליוט ,דוסטוייבסקי, ופרנסיס סקוט פיצגרלד.

על התפסן בויקיפדייה-  הנתון הזה לא ידוע לעורכי הערך,  נא לתקן.

https://he.wikipedia.org/wiki/%D7%94%D7%AA%D7%A4%D7%A1%D7%9F_%D7%91%D7%A9%D7%93%D7%94_%D7%94%D7%A9%D7%99%D7%A4%D7%95%D7%9F

 

"האקלברי פין "-  קשרים אסורים בין כושי מזדקן לילד לבן, או הבדלי הסמנטיקה שבין הכינוי "כושי" ל"אפרו אמריקאי" .

לפעמים החרם בא מכיוון לא צפוי והספר סופג מכה פעמיים. ספרו המופלא של מרק טווין "האקלברי פין" הוחרם בעבר במדינות הדרום בארצות הברית בגלל היחסים החיוביים יתר־על־המידה שתוארו בו בין ילד לבן לכושי מזדקן. אך לפני כך וכך שנים הוסר החרם הגועלי.

עם המעבר הסוציולוגי מהכינוי "כושים " ל"אפרו אמריקאים" בשנות ה 70 שוב רצו להטיל את הספר אל הרשימה השחורה, הפעם במדינות צפוניות יותר. העילה? הספר, מה לעשות, מכנה את השחורים בשמות שאינם עומדים בסטנדרטים התקינים פוליטית של בני ניו־יורק. "כושי" אינה מילה שצריכה להופיע בספר ילדים, הם גרסו, וכמעט והעיפו את אחת היצירות החשובות ביותר למען שיוויון זכויות בין לבנים לשחורים באמריקה, בגלל דבר מה שיכול להיות מוגדר אך ורק כטמטום.

מדוע הוחרם הספר ?כל קשר בין גטאות תרבותיים מחליש את התעמולה והניכור, וכן חייבים לייצר" גטאות נגד התבוללות ".

"יסורי ורתר הצעיר" – מבוא להתאבדות בני הנעורים

מערכת החינוך ושלטונות הבריאות התערבו שוב במקרה של הספר "יסורי ורתר הצעיר" שנכתב בשנת 1744 ואסרו את מכירתו לבני נוער מחשש לגל התאבדויות או פסיכוזה,  מה שמכונה "אפקט ורתר"

ייסורי ורתר הצעיר ( Die Leiden des jungen Werthers) הוא רומן מכתבים מאת  הסופר יוהאן גתה שראה אור לראשונה בשנת 1744

זהו הרומן הראשון שכתב גתה, והוא הפך אותו כמעט בין־לילה למפורסם במרחב הגרמני כולו. הספר פורסם בסתיו 1744 ביריד הספרים של לייפציג וזכה שם להצלחה אדירה. ניתן לומר כי זהו ספרו היחיד של גתה שנקרא כבר על ידי בני זמנו. ההצלחה לה זכה הביאה לגתה פרסום ועושר לכל ימי חייו. הספר הוא אחת היצירות הייצוגיות של זרם נסער והפרץ .

סיפור העלילה :

בחור צעיר שעוד לא מצא את ייעודו בחיים, נמלט מהחיים הבורגנים לעיר הקטנה "W". שם הוא מבלה את זמנו בנעימים בסיורים בטבע וציור באחד הימים הוא מוזמן לנשף, שם הוא פוגש בלוטֶה, בתו של פקיד המטפלת בשמונת אחיה מאז מות אימה. ורתר יודע מראש כי היא מאורסת, ועם זאת מתכחש לעובדה זו ומתאהב בה במהירות. במהלך הנשף מתחוללת סופה, המזכירה לשניהם את אותו השיר , ומביאה אותם להכרה כי הם קרובים בנפשם. מרגע זה ואילך מבלים ורתר ולוטה יחדיו לעתים תכופות.

רגשותיו של ורתר משתנים כאשר שב אלברט, ארוסה של לוטה, ממסע העסקים שלו. נוכחותו של הארוס מבהירה לו את חוסר התקווה שבאהבה שהוא רוחש ללוטה. על אף שאלברט הוא אדם חברותי ומסביר פנים, היחסים בינו לבין ורתר נותרים מתוחים. כאשר מבין ורתר כי אהבתו החזקה וחסרת התקווה ללוטה מסכנת אותו, הוא עוזב את העיר. לאחר שהוא מנסה את ידו בעבודה פקידותית, הוא מתייאש מהקטנוניות והקפדנות הכרוכה בבירוקרטיה, ושב מאוכזב לעיר. בזמן היעדרו נישאו לוטה ואלברט. ורתר מבקר את לוטה באחד הערבים, קורא לה שירה עתיקה, וסופו של דבר שהרגש גובר על שניהם והם מתנשקים. לוטה נמלטת מהמקום ומבטיחה לא להיפגש עם ורתר שוב לעולם. ורתר שוקע ביאוש מוחלט. הוא כותב מכתב פרידה, שואל מאלברט שני אקדחים  באמתלה כלשהי, ויורה בעצמו למוות.

מדוע משרדי החינוך והבריאות נבהלו ?  פחדו שבני הנוער מתבגרים יחקו את ההתאבדות.

,עם פרסומו של הספר, פרצה בקרב הצעירים "היסטריית-ורתר" של ממש, שהפכה את דמותו של ורתר למודל לחיקוי. נוצרה אפנת לבוש בהשראתו (מכנסיים צהובים, וסט צהוב, מעיל כחול), וצצו גם מוצרים אחרים (ספל, מי גילוח). איורים של סצינות מתוך הספר קישטו קנקני קפה ותה, ספלים, וכלי מטבח אחרים. בקרב הבורגנות המשכילה של התקופה הייתה שעת התה למפגש יומי עם ספרות התקופה.

לספר קמו גם מתנגדים. הכנסייה, וכן סופרים אחרים בני התקופה, ראו בספר האדרה של מעשה ההתאבדות, וסברו שבני נוער מחקים את המעשה. הדבר הגיע לידי משפט, בו ניפחה הכנסייה את מספרי המתאבדים, עד כי היום לא ניתן עוד לדעת, כמה מקרי התאבדות מקורם אכן בספר. מניחים עם זאת כי מדובר במקרים בודדים. גתה טען להגנתו, כי הוא נותן את הדוגמה הטובה ביותר בבוחרו בחיים, וכי הכתיבה מקלה על כאב הלב. כאשר נצפה גל התאבדויות עקב התאבדות של אישיות מפורסמת, התופעה נקראת אפקט ורתר.

מדוע הוחרם הספר ?  המדינה לא רוצה לחשוף את ההיקף האדיר של התאבדויות בני נוער ובוגרים כתוצאה מניכור חברתי וכלכלי (לפני שבוע התפרסם כי אחוז וחצי מהעולים לישראל מתאבדים תוך 10 שנים – לא שמעתם .

בישראל אסור דיווח על התאבדויות בני נוער ואחרים ברדיו מחשש ל"אפקט ורתר"  ולכן הממסד נרעש מהתאבדות משה סילמן בשידור חי  מחשש לגל התאבדויות .

על "אפקט ורתר"  כאן

https://he.wikipedia.org/wiki/%D7%90%D7%A4%D7%A7%D7%98_%D7%95%D7%A8%D7%AA%D7%A8

 

Avi-Zelinger

גר בתל אביב 57, מתעניין בנושאי כלכלה, מדינה, הסטוריה, בורסה שוק ההון ועוד. חושב קצת אחרת, משתדל להנות מהחיים כמה שאפשר. טכנולוג, מייקר, מפתח פטנטים, מכונת קריאה אנושית, מומחה לטכנולוגיית מידע, כריית ואיתור מידע, ארכיונים, מומחה למשימות מיוחדות ופרוייקטים מיוחדים. מומחה להסטוריה של יהודי תימן ואחרים. מומחה לסלטים יהודיים/ בלקנים למינהם, מפתח מוצרי מזון ושיטות שימור. מפתח הטרפז ואימון קומנדו לחיזוק הגוף, הסיבולת, הנשימה, והשרירים . אוהב גבינות, יין, נקניקים, בשר, חמוצים אלכוהול, קפה, ואת כל החטאים ומסיבות, וכל מה ששובר שגרה ומעניין.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.