הסכם "שמיים פתוחים" נועד להציל את הכלכלה הקורסת ולא כדי להקל על האזרח הקטן


Avi-Zelinger
21 אפריל ,2013

מוצילרבמשך שנים התנגדו משרד האוצר, המשטרה, והשב"כ לכניסת תיירות חו"ל זולה לישראל ומנעו את" פתיחת השמיים" ופיתוח תיירות חו"ל עממית בישראל בטענות של "שיקולי בטחון לאומי ", קלקול הנוער, חדירת אלמנטים של פשיעה סמים ומסתננים, ושימוש יעיל במשאבי כוח אדם זול במשק, רק לצרכי התעשייה והייטק שיעבדו  עבור "עגל היצוא " מכניס הדולרים ולא ב"שירות תיירים וחדרים" .זה  בשעה שישראל היתה המדינה בעלת המורשת תרבותית, הסטורית, תיירותית, הגדולה בעולם יותר מכל מדינה במזרח התיכון.

משהו צריך למלא את המטוסים המגיעים -בדרך חזרה

אולם בשנים האחרונים ההייטק והתעשייה שהיו הקטרים של המשק הם ענפים קורסים כלכלית שאינם מרוויחים והממשלה שנמצאת בפאניקה כלכלית עצומה החליטה להפוך את התיירות הזולה שתכנס לישראל עקב הירידה  הטכנית המתוכננת במחירי כרטיסי הטיסה ל" מנוע צמיחה של המשק" ותביא להעסקת כוח אדם רב ,ולהכנסות כספיות למשק , ולכן כחלק מתוכנית לאומית חדשה המדינה החליטה לתמוך באופן מאסיבי בתעשיית המלונאות, מלונאות הבוטיק , והתרמילאות הקלאסית, ואת מה ששכחו ביוון וקפריסין לפני 25 שנה נזכרו להתחיל בישראל רק כשאין ברירה כלכלית, והצרכן הישראלי יהנה מ" השמים הפתוחים " לא בגלל נדיבות הממשלה, אלא "כי מישהו צריך למלא את המטוסים החוזרים לאירופה שמביאים תיירים זולים" .

המשטרה השב"כ והצבא  מתנגדים לתיירות מוצילרים זולה .

במשך שנים התנגדו המשטרה, הצבא, והשב"כ לכל נסיון ממשלתי לעידוד תיירות חו"ל זולה צעירה ועממית לישראל  בנימוקים בטחוניים כמו " חדירת פשיעה לישראל במסווה של תיירות" ,ורק לפני שנתיים הסתיים מאבק אדיר של משרד התיירות במשטרה, שבסופו הסכימה המשטרה לתת ויזות ללא בדיקה מקפת לתיירים מברית המועצות והרפובליקות ומעוד מספר מקומות אחרים, והתוצאה היתה שטף של מאות אלפי תיירים רוסים שהגיע לישראל בשנים האחרונות, שלא רק שמנע את החרפת המיתון אלא הרים מהקרשים את כל ענף התיירות בישראל וסימן למדינה את ההכיוון העסקי העתידי  שבו ראוי להשקיע  משקית, כשהוא מניב תמורת השקעות קטנות תקבולי ענק בהעסקת עובדים והכנסות כספיות גבוהות ,ומותר לציין את היקף הנזק שגרם "המודיעין החסוי " של המשטרהלכלכלת המדינה  על" גורמי פשיעה עולמים  שיציפו את ישראל בסמים וזונות.. אללי כאילו שאנו במדבר.

גם צה"ל והשב"כ הפגינו יחס קריר ביותר לתיירות מוצילרים מאירופה ואמריקה, ואלפים המם סולקו או סורבו על ידם בכניסה לישראל, או כבר נידחו  בחו"ל ועברו במכוון בדיקות משפילות כדי שיספרו בבית שבשראל לא מעוניינם בתיירות הזאת, ועתה עם הנסיון להחזירם לישראל ברור שהסלקטורים בגבולות המדינה יתודרכו להתנהג יפה לאורחים החדשים והרצויים, שתפקידם הוא הצלת הכלכלה מקריסה כשהמדינה בונה על תיירות של 1500 דולר שתושיע את כלכלתה – עד לכאן הגענו מהיאוש והפאניקה והשלטון יתחיל לחבק את המוצילרים עם הראסטות שגיעו לנתב"ג ככה זה שאין כסף וצריך ךקצץ בתקציב הבטחון.

התעשיינים ומלונאי היוקרה מתנגדים לתיירות זולה צורכת כוח עבודה מתחרה

במשך 65 שנים למעט יוזמות פרטיות מעטות של אזרחים ואנשי עסקים מקומיים שבנו אכסניות זולות לתיירים ובתי מלון זולים של 2 כוכבים, המדינה מעולם לא תמכה במימון תשתיות נרחבות לקליטת לתיירות זולה הנכנסת לישראל, לא מלונות זולים, לא קמפינגים, לא חיוני רכב וקראוונים, ושאר הההשקעות לעידוד התייר הנהוגות בחו"ל, אלא רק תמכה כספית רק בבניית מלונות יוקרה  כוכבים 4-5פלצנים   וקידמה רק תיירות יקרה נכנסת לישראל שיכלה לשלם בקלות את המחירים המופקעים שחברות התעופה דרשו לישראל, והמלונות היקרה דרשו אחריהם.

ומכייון שמספר המקומות בטיסות לישראל היה קטן מהנדרש במכוון  ו"שוק מקומות הישיבה במטוסים נשמרו תמיד במחסור"  וכך גם מספר חדרי המלון היה קטן מהדרוש לקידום ענף התיירות, וכך ציבור התיירים שהגיע לישראל נאלץ לקנות כרטיסים יקרים במטוסים ולממן חדרי מלון יקרים מה שהתאים למלונאים המדושנים, לחברות התעופה הישראליות, ולכל מי שנהנה מהפקעת המחירים בסיוע המדינה כשהוועדים המאורגנים קבלו הנחה בעונה במלונות ובטיסות ,והצרכן הקטן לא עניין איש ונאלץ לנפוש בטורקייה, ורק עיוור לא רואה את תנופת מלונות הבוטיק ומלונות בינונים לתיירים שהמדינה מקדמת בשנתיים האחרונות כדי להוסיף חדרי מלון לתיירים שיבואו בעקבות ההורדת הטכנית של מחירי כרטיסי הטיסה .

גם התעשיינים התנגדו לתיירות זולה, משום שתושב הפריפריה עובד ייצור שעובד במפעל הייטק מייצר 200,000 דולר יצוא לשנה, ומולו מי שעובד בשירות חדרים או טבח במלון וישתכר לא פחות טוב, כי יקבל טיפים גם עובד פחות קשה וגם ירוויח יותר, ויעדיף לעבוד במלון 3 חדרים, במקום באיזה מפעל מטונף משמן וגריז או חומרים מסוכנים, אבל ההייטק והתעשייה קורסים וכוח הלובי של ענפים אלו יורד, והם אינם יכולים להתנגד עוד ליוזמה הממשלתית כי הקטר נפל מהפסים יחי הקטר החדש .

הממשלה וההסתדרות לא באמת דואגות לציבור

במשך שנים היו בישראל "שמיים פתוחים"  אבל רק למקורבים שקנו את הכרטיסים ההפוכים לביקורי קבוצות גדולות מחו"ל לישראל, ושלמו חצי מחיר רק עבור הדלק להחזרת המטוס כשטסו ליפאן כש"כת המקוייה " הגיעה לירושליים לקונגרס, או טסו לברזיל כשוועידת הנשיאים מברזיל הגיעה לכאן ל10 ימים, אבל הציבור בכלל לא שמע על הדילים האלו שחולקו בין אנשי ההסתדרות, הוועדים הגדולים שלה, ועובדי המדינה ,ועכשיו כשצריך את הצבור הישראלי למלא הרבה מטוסים בדרך חזרה ולהוזיל עלויות פתאום "השמיים פתוחים" -זה הכל

http://econoblog.co.il/?p=9896

נההית ספר לחברך ועשה לנו לייק  או SHARE

אין תגובות

  1. גיא הגיב:

    הבעיה ב"שמים פתוחים" היא אחרת, לדעתי, והנושא הזה לא הוצג כמו שצריך ע"י אל על או החברות האחרות (מה ששירת בסופו של דבר את ביבי וחבריו): הבעיה היא מה יקרה ביום שאחרי.

    אל על לא מסוגלת להתחרות ב-3 הבריתות הגדולות – ולא בגלל הנושא של עלויות הביטחון. אותם 120 מיליון דולר בשנה, שהתחייבה הממשלה לכסות לאל על, הוא סעיף תקציבי קטן יחסית. אל על לא מסוגלת להתחרות בבריתות הגדולות, בגלל שיש בהן חברות תעופה ערביות, שלא מוכנות לצרף אותנו לקבוצתן (והסכמתן נדרשת מכח הסכמים היסטוריים).

    לדעתי יש כאן תסריט, לא לגמרי מופרך, שעלול להתגשם:
    הסכם "שמים פתוחים" נחתם, טיסות נוספות מתחילות להגיע ארצה, חברות נוספות מקבלות הטבות. בשלב הראשון – בשנים הראשונות – המחיר אכן יורד לצרכן. הכל יופי-טופי.

    הבעיה היא מה קורה כשאל על לא מצליחה להתחרות במחירים האלה – ונאמר שהיא קורסת (וצריך לזכור שקרן פימי, חברת פרטית, משקיעה עוד כסף כיום בחברה, מה שהופך את אל על לחברה פרטית, שבהחלט עלולה לקרוס). השלב הבא, לדעתי, יביא להעלאת מחירים ע"י החברות הבינ"ל במקרה הטוב.
    במקרה הפחות טוב – בגלל אותן בריתות חזקות שכוללות בתוכן חברות תעופה ערביות – נגיע למצב של חרם טיסות על ישראל.
    ושוב – זה לא לגמרי מופרך: האם צריך להזכיר שעד לפני שניים וחצי עשורים היה חרם ערבי על ישראל, שהביא לבידוד כלכלי, לעצירה של יבוא וכו'?

    עד כמה שזה נשמע אולי "רומנטי" – אנחנו צריכים לזכור שאל על היא לא רק חברת תעופה של אנשי עסקים פרטיים, אלא החברה שלא מעט בזכותה התאפשר לנו להיות "אנשי העולם הגדול", בשנים שבהם החרם על ישראל מנע דה-פקטו מישראלים לעשות עסקים ברוב העולם המערבי.

    [חשוב לי להדגיש כאן, שאף על פי כל מה שכתבתי, אין לי שום קשר לאל על, אין לי מניות בה, ואני טס לעיתים נדירות (ולרוב עם חברות זרות). אבל כשכל זה נאמר, חשוב גם להדגיש שאנחנו צריכים לחשוב קצת על העתיד, בתור מידנה מבודדת, שהדרכים היחידות החוצה ממנה עובדרת בדרך האוויר או הים].

  2. זה לא יוסף הגיב:

    מצטער לאכזב אותך אבל תעשיית ההייטק הישראלית היא הדבר היחיד במדינה הזאת שמניב כסף,וללא ספק התעשייה היחידה במשק שמתנהלת ביעילות מסויימת.
    שאר המשק הישראלי מורכב מידיים עובדות שיכולות בקלות להיות ידיים סיניות או הודיות

  3. משה הגיב:

    מאיפה הנתונים לגבי מוצ'ילרים? "ואלפים המם סולקו או סורבו על ידם בכניסה לישראל"

פרסם תגובה