האם הגרעון בתקציב הוא מבני-יווני או מחזורי,תקשיבו לדברי סטנלי פישר


Avi-Zelinger
31 ינואר ,2013

כמו החסידות באביב, גם הגרעון בתקציב ישוב שוב בשנה הבאה ויתכן שיהיה מוגדל ויחייב הטלת מיסים נוספים, משום שרוב הסיכויים הם שהגרעון בתקציב המדינה הוא מבני ( תזכרו את המונח).

זאת אחת הסיבות שסטנלי פישר התפטר מתפקידו מוקדם מהמתוכנן,יום לאחר שגם מספר 2 באגף תקציבים הודח מתפקידו במשרד האוצר מייד לאחר הבחירות ללא הסברים ברורים לציבור, חוץ מהעובדה שנתוני הגרעון 39 מיליארד הפכו לרשמיים בחסות אגף תקציבים,  וכמעט גרמו לנתנייהו לאבד את השלטון, 2 התפטרויות שמצביעות על לחץ אטומי באוצר ובממשלה , וגם על בעייה חמורה מאד לכלכלת המדינה ולציבור.

גרעון מיבני או מחזורי ?

השאלה העיקרית החשובה לכל אזרח משלם מיסים במדינת ישראל שהלך לתומו להצביע היא : האם קיבל מהממשלה את המידע הנכון והמדוייק לגבי היקפו של הגירעון ואופיו? האם הגרעון בתקציב הוא מחזורי – עסקי ? כלומר נובע ממיתון זמני במשק בישראל או בעולם, תופעה שכלכלת ישראל מתמודדת איתה בכל פעם כתוצאה ממלחמות קצרות טווח שהיא מנהלת, או שהעולם נכנס למיתון ומשפיע  עלינו משום שהיקף היצוא מגודל הכלכלה בישראל או התוצר הוא כ50 אחוז.

כשהגרעון הוא מחזורי כלכלת ישראל שהיא מהחזקות בעולם יודעת לצאת במהירות ולחזור לתלם ולייצר מיסים, וזה הנס הישראלי כשהאוצר לא צריך לעשות כלום חוץ מלהמנע מלהפריע לשוק לעבוד, וגרעון כזה לא מטריד את האוצר בכלל.

או יתכן שהגרעון התקציבי הוא מבני, כלומר קיימת בעייה או סדרת בעיות במשק הישראלי המונעת את עליית הכנסות המדינה ממיסים, או גורמת לירידתם, או בולמת את צמיחת המשק, וכאן תפקידו האמיתי של האוצר וסטנלי פישר מנכ"ל בנק ישראל לאתר בעיות מבניות בכלכלת ישראל להודיע לציבור ולממשלה על הבעיות מייד, ותפקיד הממשלה הוא לחלץ צווארי בקבוק שיוצרים אבן ריחיים כל הכלכלה, ולאפשר לכלכלה לפעול בלי הגבלות ולייצר הכנסות ממיסים שמקטינות את הגרעון בקופת המדינה ומעלות רמת חיים.

ב4 השנים האחרונות  לא היתה התמודדות כזאת של הממשלה עם בעיות מבניות, אלא רק התפטרות  מתוקשרת ומאוחרת של 2 בכירים באוצר סימן מתריע לחוסר התמודדות עם בעיות, משום שאיש לעולם לא עוזב תפקיד באוצר שנחשב לאליטה בתפקידי שירות המדינה מה גם בבנק ישראל.

מה שנראה כרגע על פי  דבריו שלהנגיד  סטנלי פישר הוא שהגרעון כנראה מבני, ולכן והגרעון יגדל גם בשנה הבאה, וראוי להגיד כי סטנלי פישר מתריע  בכל פרסום שלו כבר מ 2010 כי בעיות מבניות בכלכלה לא נפתרות, והממשלה עוקפת אותן על ידי העלאות מיסים על המעמד הבינוני, אולם הדברים לא נאמרו בקול רם  מדי ,מה שהביא לקריסת תשלומי המס ולמחאה, ועתה להתפטרות פישר, וחבל שפישר לא התפטר כבר לפני 3 שנים כי היה חוסך למשק בעיות וצרות רבות והיה חושף את ליקויי הניהול הכלכלי של המדינה.

3 בעיות מבניות ענקיות עקריות:

א. השתתפות בכוח העבודה על ידי חרדים, ערבים ,ועיירות פיתוח.

בניגוד לתפיסה הממשלתית הקפיטליסטית המוצהרת ,הרי שישראל היא מדינת רווחה אידיאלית לשכבות רבות של אוכלוסיה שמקבלות פטור קל מעבודה חרדים, ערבים, עיירות פיתוח ,והמדיניות הממשלתית לא "מעודדת " את השכבות האלו לעבוד, או לעבוד מסודר, מה שגורם לחוסר אדיר במיסים  בקופה ולתשלומי קצבאות ביטוח לאומי אדירות שהמדינה כבר לא יכולה להתמודד איתם, מה שמטיל עול על שאר החברה.

ב. איכות החינוך בישראל – יצירת תשתית השכלתית נרחבת

רמת החינוך בישראל  יורדת מה שיפגע בעתיד  ביכולת ישראל להיות בחזית הטכנולוגית של היצור שמגביר יצוא שמזרים כסף למדינה לשיפור רמת חיים היצוא הוא 50 אחוז מהכלכלה הישראלית

ג. הורדת מחירי הדירות כדי להגביר צריכה.

ישראל שוחקת את הבסיס הצרכני שלה שמניב מיסים רבים כשההתחייבויות למשכנתאות בולעות כל שקל פנוי במשק ,ומקטינות את  היקף הצריכה ותשלום המיסים וההעסקה, ולכן נושא הדירות חייב להיות מטופל במהירות  עבור המדינה יותר מאשר עבור נאזרחים הנאנקים תחת עול המיסים  המדינה היתה חייבת לבנות עשרות אלפי דירות למתן את עליית המחירים וזה לא נעשה  במכוון.

איך נוצר הגרעון – 4 שנים של הפקרות של שנים בניהול האוצר

במשך 4  השנים האחרונות ממשלת ישראל התנהלה בהפקרות תקציבית נוראה, כשהממשלה התחילה לבנות כבישים, רכבות ומסילות, תעלות, מחלפים, נמלי ים ואוויר, והכל ללא שקל אחד בקופה למימון פרוייקטים לאומיים, או לחלופין עודף תקציבי  ממיסים, אלא הכל מגיוסי אשראי בשווקים והגדלת חובות, וחמור מזה היא העובדה שההוצאה אפילו לא היתה מותנית בהכנסות ממיסים ותקבולים, אלא האוצר ניגש לפרוייקטים אדירים שאמורים להיות ממומנים תקופות ארוכות על ידי המדינה, כשאינו יודע אפילו מאיפה יממן אותם, ושיטת "יהיה בסד" ר עבדה 10 כל עוד ניתן היה לחלוב את האזרחים במיסים על ידי העלאתם בצורה קבועה משנה לשנה הגרעונות האלו ירוצו איתנו כנראה עוד מספר שנים .

ונוסף להתפרעות התקציבית תשתיתית היתה גם התפרעות שכר שדווקא היתה מוצדקת שבה נעשו רפורמות חשובות באספקת שירותים לאזרחים כמו גנים בתשלום נמוך, בתי ספר ואחיות, אבל לא תשלום לעובדי רכבת ונמלים, וגם כאן נלקחו התחייבויות ארוכות שאיש אינו יודע כיצד ימומנו והגרעונות האלו ירוצו איתנו מספר רב של שנים .

נשמח אם תשתף את הכתבה ותעשה לנו  SHARE  וLIKE   או תציע לנו חברות  – תודה

נהנית ספר לחבריך

 

 

 

 

 

פרסם תגובה