הקשר שבין יציאת דור תש"ח- 1948 לפנסייה, והגרעון העצום בתקציב המדינה


Avi-Zelinger
14 ינואר ,2013

השנה 2013 יתחילו ילידי דור הקמת המדינה תש"ח-  1948, שימלאו להם השנה 65 שנים לצאת לפנסיה בהמוניהם, לפנינו תופעה דמוגרפית ייחודית במינה שבה "דור מקימי המדינה" ברובו מפסיק לעבוד ועובר להשען למחייתו על קופות הפנסייה, קופות הביטוח הלאומי, ועל תקציב המדינה, אולם המשמעויות הכלכליות של יציאת דור זה לפנסייה שהחלה כבר לפני שלוש-ארבע שנים, ועתה הופכת לרשמית עקב גילם הקלנדרי 65 שנה,היא הרבה מעבר לכל מה שמישהו מאמין, ולתופעה זו חלק לא קטן במחול השדים הכספי שאנו נכנסים אליו כשקופת המדינה ריקה עם גרעון תקציבי ענק, וחוב לאומי אדיר של 700 מיליארד שקל, וביטוח לאומי בגרעון אקטוארי של 200 מיליארד שקל, וזה הולך להיות כואב מאד .

מדוע עולה גיל הפרישה לפנסייה ולביטוח לאומי ללא הפסק ?

תחילת פרישת דור תש"ח לפנסייה היתה הסיבה העיקרית והאמיתית להעלאת גיל היציאה לפנסייה ב 2003, ודחיית תשלום קצבאות זקנה של ביטוח לאומי לגברים בשנתיים מ 65 ל 67 ,הכל כדי לדחות את תשלומי הפנסייה וביטוח לאומי  מקופת המדינה.

זאת משום שהחל מהקמת המדינה ועד שנת 1995 רוב מוחלט של עובדי המדינה והעובדים במשק (עובדי הסתדרות) נסמכו על פנסיות תקציביות-מדינה, ופנסיות הסתדרותיות-קיצבתיות, ושיטת ההעסקה, של קביעות בעבודה היתה ערך סוציאלי עליון, והפנסייה היחידה והמועדפת על ידי הציבור היתה קצבת מדינה מה שגרם שנטל האדיר נופל על כתפי המדינה ותקציב המדינה ומקטין אותו מיידי שנה מה שמחחיב קיצוצים והעלאת מיסים אחרים, כי המדינה משלמת את הפנסייה מתקציבה השוטף ולכן נקראה ה"פנסייה תקציבית" .

יחס מפקידים לפנסיה: מקבלים  פנסייה השתבש

ביום הקמת המדינה ה באייר  1948 ,או ה 15 במאי שהו בישראלכ 650,000 אזרחים רובם צעירים המהווים רק 8 אחוז מסך אזרחי המדינה היום, כשכבר השנה 2013 הביטוח בלאומי משלם קצבאות זקנה ל 750,000 איש 100,000 יותר ממספר האנשים שהיתה פה בהקמת המדינה, והיקף קצבאות הזקנה העתידות להיות משולמות מקופת הביטוח הלאומי רק עומד לעלות בתלילות בשנים הבאות, משום שהאוכלוסיה הטבעית מזדקנת ולצידה הצטרפו גלי עלייה ענקים שנקלטו חסרי כל, וללא זכויות סוציאליות.

מחברה צעירה שבשיאה על כל פנסיונר היו 3 ידיים עובדות ומפרישות לפנסייה ולביטוח לאומי  יחס עובדים: מקבלי קצבאות ופנסייה הולך ויורד משנה לשנה ויתייצב על פחות מ1.5 עובדים, מה שיחייב קיצוץ ענק בשנות התשלום של הביטוח הלאומי, ויתכן גם בזכויות הפנסייה של הציבור שעדיין עובד.

המעבר מפנסייה תקציבית לפנסייה צוברת

בשנת 2003  תוך ניצול המשבר התקציבי-גרעוני של ממשלת שרון (דה-זה-וו) העבירה המדינה את כל עובדי המדינה החדשים מ"פנסייה תקציבית"  ל"פנסייה צוברת", ולמעשה זכויותיו הפנסיוניות של מי שנכנס לקופות הפנסייה שהופרטו החל משנת 2003 קוצצו ב 35 אחוז, והוא נתון לחסדי שוק ההון, שם מושקעות הפנסיות, ואילו השאר הוותיקים קובעו לתקציב המדינה, והמדינה לקחה גם חסות על קרנות הפנסיה ההסתדרותיות " שהולאמו" כנגד ויתור על כתבי אישום פלילים נגד צמרת ההסתדרות בגין ניהול כושל של הקרנות, ובנוסף ההסתדרות לא התנגדה להעלאת גיל היציאה לפנסייה בשנתיים מ65-67 ברור למה.

יו"ר ההסתדרות שהסכים מחוסר ברירה להסכם הפנסייה המפלה את עובדי המדינה החדשים, ולהפקרת הפנסיות של כל הציבור לחסדי שוק ההון  "וועדת בכר" ולהעלאת גיל הפנסייה בשנתיים הוא עמיר פרץ מגן העובדים והסוציאל דמוקרט הידוע וממציא כיפת ברזל, וגם עופר עיני שהיה חלק מהסתדרות עובדי המדינה,נתן ידו לאפליית העובדים החדשים בתמורה להגנת דור א ,והיה מודע לניהול הכושל של קרנות הפנסיה ההסתדרותיות שהילוו כסף רב לגופים רבים ללא בקרה וללא החזר, וצברו 80 מיליארד שקל גרעון אקטוארי  לפני שהולאמו.

איך נקבע  גיל היציאה לפנסיה וביטוח לאומי בעולם?

את גיל היציאה לפנסייה וקבלת "קצבת ביטוח לאומי"  קבע הקאנצלר הגרמני אוטו-פון-ביסמארק לפני 150 שנה, כשהקים את מערך" הביטוח הלאומי הגרמני", שלמעשה היה "שיטת פירמידה" למימון חימוש וציוד "הצבא הפרוסי" שאיחד את "גרמניה החדשה" וקבע את גבולותיה בין 1830-1880, הכל מכספי הפרשה לפנסיות שהיו אמורים להשתלם לזקני גרמניה בזקנתם ,אחרי ששילמו כל חייהם, והוא קבע את העקרון של "דור משלם- ודור מקבל", אבל הגיל שנקבע ליציאה לפנסייה היה 65 וסימל אז גיל שרוב אוכלוסיית גרמניה לא הגיע אליו בפועל בתוחלת חייו, וכך המדינה היתה פטורה מתשלום קצבאות זקנה.

בכל העולם אימצו מייד את השיטה הגרמנית ל"מופת סוציאלי" ועזרה מיידית לקופת המדינה הריקה לצורך ביצוע "השקעות" עבור הדורות הבאים, אולם ממוצע "תוחלת החיים" בעולם עלה ב 18 שנים בממוצע תוך 150 שנה  ל 82 לנשים ו77 לגברים, ואי לכך החל האוצר בישראל במאבק להעלאת גיל הפרישה לנשים שהינו 62 לאחר שהועלה מ60 ,והיעד הוא לפחות 67-70  תוך זמן קצר,הכל כדי לשחוק את ההתחייבויות הפנסייה של ביטוח לאומי, משום שהביטוח הלאומי בישראל כבר בפשיטת רגל ואינו יכול לשלם לאזרח יותר מאשר 5-8 שנות קצבת זקנה, והוא בחוסר של 10 שנות תשלום בממוצע , עובדה המוסתרת כשאין לביטוח לאומי אקטואר כדי לא לחשוף את מצבו..

 נהנית עשה לנו LIKE או SHARE   נששמח שתציע לנו חברות

נהנית ספר ושתף את חבריך

 

פרסם תגובה