פייסבוק ואינסטגרם החזירו את המסחר בעולם 400 שנה לאחור, הרנסאנס של העסקים קטנים החל.


Avi-Zelinger
9 יוני ,2016

פייסבוקבחור צעיר, לך לפייסבוק ולאינסטגרם, שם הכסף, שם הפרנסה, "young man go west ", למי שלא שם לב, עולם המסחר הקמעונאי התהפך בשנתיים האחרונות בגדול לטובת "העסקים הקטנים", כשפייסבוק, אינסטגרם, ופייפאל משכו את השולחן מתחת לרגלי העסקים הגדולים ( הטייקונים) כמעט בכל תחום והעסקים הגדולים מתחילים להשחק.

החברות הגלובליות למסחר, רשתות חברתיות ובנקאות שברו את מודל "נקודת המכירה המקומית" שנתן יתרון מוחלט לגודל החברה ופרישתה הגיאוגרפית והיה יקר מאד לעסקים קטנים, והפכו אותו למודל של "נקודת מכירה בחינם" עבור העסקים קטנים, ללא עלויות קבועות גבוהות, שמנעו מהעסקים הקטנים להכנס לקניונים  ומרכזי מכירות וחיסלו את יתרון נקודת המכירה הקבועה והיקרה. ..

הם שברו את "מודל עלויות הפרסום והשיווק " שהיה מוטה לטובת העסקים הגדולים שרכשו מדייה בכמויות, והוזילו את מחיר הפרסום ב 90 אחוז לפחות וקלטו לתוכן את כל המפרסמים הקטנים שאיש לא רצה . בקיצור עלויות הפירמידה העסקית התהפכו  לטובת העסקים הקטנים .

העולם חוזר 400  שנה אחורה לתקופת "העסקים הקטנים משפחתיים" יצרני מוצרים מותאמים בכיכר העיר ובשוק.

עולם המסחר חזר במכה כ 400 שנה אחורה ל"עידן העסקים הקטנים" שמשרתים צרכנים מקומיים וגלובלים לשם קיום ורווחה כלכלית , ופחות למען רווח תאגידי חזירי, והצרכן הופך להיות מלך, משום שהתחרות על הצרכן חזרה אחרי 100 שנה של שליטת התאגידים דרך פייסבוק ואינסטגרם, והרגולציה המושחתת לא מסוגלת לעשות דבר נגד התחרות שנוגסת ברווחי הטייקונים והעסקים הגדולים.

כל יוזמה בתחום המוצרים המותאמים באופן אישי לצרכן תצליח כי הצרכן רוצה מזון לא תעשייתי , בגדים מותאמים, חופשות מיוחדות ושירותים אישים שניתנים באופן אישי למידותיו  החל מחוגים סדנאות ושירותים עסקיים .

50 שנה לא היתה תחרות אמיתית לעסקים הגדולים

בעוד 10-15 שנים אנשים ישאלו את עצמם כיצד נפלו קרבן ל"מותגים", למזון תעשייתי מסוכן, לנוכלות ולהונאות תאגידיות, למחירים מנופחים, ומוצרים יקרים ללא קשר לעלות ייצורם, והתשובה היא כי לא היתה תחרות אמיתית בשווקים – היו רק דיבורים שקריים על "כמה טוב הקפיטליזם" שמפרנס בעיקר מקורבים ומושחתים, "תחרות בשווקים" לא היתה ב100 השנים האחרונות, שבהן צמחו הטייקונים והתאגידים הגדולים, חוץ משטיפת מוח רצופה שהם הפעילו בבניית "שקר התחרות" ועד כמה טוב הקפיטליזם.

העסקים הקטנים נמצאים היום בכל מקום 24 שעות, בעלות זולה יותר מהעסקים הגדולים.

פייסבוק, אינסטגרם ופייפאל נולדו בדרך הטבע מצורך אמיתי משום שתקנו עוול ו "עיוות מבני איום" בעלויות ותמחור המסחר המקומי והעולמי שנבנה לאורך שנים לטובת העסקים הגדולים ופגע בעיקר בעסקים הקטנים, זה הדרויניזם במיטבו או הקפיטליזם של הטבע  וההתפתחות המסחרית כשעיוות מתנפח מדי .. יש צדק פואטי בסופו של כל עיוות והעיוות מתבטל, גם אם הוא נמשך זמן רב.

הדינוזאורים רצים בפאניקה לפייסבוק, אינסטגרם, ולמרכזי הערים כדי להנצל מהשמדת עסקיהם .

כל העסקים הגדולים כמו קניוני עזריאלי הכריזו שיפתחו חנות דמו באינסטגרם ופייסבוק, בדיוק כמו אוסם שמתכננת לחזור לחנויות מותג ברחובות העלובים שננטשו במרכז כל עיר, ושטראוס שמתכננת פרישת חנויות מוצרי חלב לצרכן, וכמו עשרות עסקים ענקים אחרים שמאבדים נתח שוק במהירות לעסקים קטנים.

הצרכן כבר לא "קהל שבוי " בקניון ועתה צריך לרדוף אחריו, ולהלחם עליו מול העסקים הקטנים שהפכו את פלטפורמות החינם האלו לבסיס השיווק והמכירה שלהם בעלות אפס, בשעה שהעסקים הגדולים נקרעים בעלויות שיווק מטורפות שהם עצמם יצרו, כחסם נגד "עסקים קטנים" ..

העסקים הקטנים לומדים לייצר כל דבר, כי עלויות המכירה והפרסום זולות מאד.

העסקים הקטנים לומדים לייצר כל דבר שיש לו ביקוש : מזון, בגדים, שירותים בנקאים, והצרכן לומד לקנות לא רק ממותגים, כי הוא מבין שהוא קנה שנים במחירים מעוותים ומנופחים, משום שלא היתה תחרות אמיתית עליו.כי שוק הפרסום היה יקר

הזדמנות לכולם של פעם ב 400 שנה נפתחה בשנתיים האחרונות דרך המדיות החדשות . עידן עסקים קטנים 2.0 החל

אם אתם מוכשרים, ויש בכם יוזמה אישית, יש לכם רעיון למוצר, או שרות או מומחיות אישית, איש כבר לא יכול לעצור אתכם מלבדכם, איש לא יכול למנוע מכם לממש את כשרונכם בכל תחום, משום שניתן להגיע בהשקעה אפסית לכל קהל יעד אפשרי, והמהפכה הזאת רק בראשיתה, והיא תמוטט את רוב העסקים הגדולים בעולם המערבי ותערבב את הקלפים מחדש עבור אלו שחשבו שלעולם לא יקבלו הזדמנות להצליח בחייהם – עידן ההזדמנות נפתח מחדש.

יש לכם רעיון עסקי לעסק קטן תלכו עליו  בכל הכוח ורוב הסיכוים שתרוויחו, משום שגם אם תכשלו ב 10 רעיונות בשיווק בפייסבוק, עדיין העלות תהייה נמוכה מכשלון בעסק רגיל או בינוני לפני 10 שנים .

פייסבוק ואינסטגרם ופייפאל ספינות הקיטור החדשות של המאה ה21. . ההזדמנות להצליח שווה לכולם

הפייסבוק והאינסטגרם הן ספינות הקיטור החדשות של המאה ה21 , כפי שאותן ספינות קיטור במאה ה17 אפשרו לסוחרים זעירים  לשלוח סחורה למרחקים ולהתפרנס בעולם הגלובלי.  להניע סחורות על גבי הים ועל רכבות בלי תלות באיש או פוליטיקאי או רגולציה מקומית .

זהו אותו רעיון בדיוק שאפשר שגשוג אדיר בעולם לעסקים קטנים ובינונים, אותה הזדמנות מלפני 400 שנים בדיוק משום שהתחרות וההזדמנות להצליח שווה לכולם, כי את פייסבוק אינסטגרם ופייפאל מנהל רק "הכסף הקטן" של "העסק הקטן "ולא רגולטור ממשלתי עם חברים טייקונים.  .

עלות פתיחת עסקים בפייסבוק ואינסטגרם ירדה כמעט לאפס – כושר התחרות מול העסקים הגדולים עלה במאות אחוזים. 

עלות פתיחת עסק קטן בפייסבוק או באינסטגרם ירדה לכמעט לאפס מהוצאה כבדה מאד, כתוצאה מהעובדה הפלטפורמות האלו מאפשרות תוך יום להתחיל למכור את מרכולתך מייד, ללא מגבלות החזקת חנות, שכר דירה, ארנונה, רשיונות ממשלתיים, ורגולציה ושחיתות עירונית.

4 גורמים גרמו להגברת התחרות של העסק הקטן  ויצירת יתרון מול העסק הגדול:

א. סליקה בין לאומית מובטחת וזולה דרך פייפאל, בניגוד לסליקה יקרה דרך בנקים,.

ב. שינוע ושיווק בטוח וזול בחברות שילוח פרטיות, מונעות במחיר ובנפח ותחרות בין חברות.

ג. פרסום זול מאד בפלטפורמות האלו יחסית למדייה המסורתית שאפשרה פרסום רק לחברות גדולות .

ד. מיקום חינם לסחורה ללא שכר דירה,  ארנונה, וקנסות עירונים, תשלום חשמל ומים בתוך הפלטפורמה – אפילו לא בתמורה לפרסום.

התלכדות כל הפרמטרים האלו יצרו מצב שבו כל אדם עם יוזמה והתמחות בתחום מסויים מסוגל להציע את שרותיו לסביבתו הקרובה או הבין לאומית, ולהגיע לקונים בעלויות אפסיות לעומת מצב שהיה פה לפני 5-6 שנים, שחייב השקעות ענק ושימוש במתווכים בכל תחום כדי למכור.

החל מפרסומאים עם קשרים וכלה בשכירת מקום לעסק, וכך ההוצאות הקבועות של העסק הקטן נפלו דרמטית, והוא יכול להשקיע את כל הכסף בשיווק העסק , ביחס שמאפשר לו להגיע להרבה יותר לקוחות מכל חנות מקומית של עסק גדול. .

סוף דבר

בקיצור,  בעוד 10-15 שנים העולם הקמעונאי יראה כפי שנראה לפני 400 שנה, הרבה מאד עסקים קטנים מתמודדים מול הצרכן ומול העסקים הגדולים,  ומנסים להתאים לו מוצרים ונותנים שירות אישי , מומחים ומדענים דואגים להפיץ שהרובוטים יחליפו את רוב בני האנוש בעבודה ומפיצים פחד משתק, אבל זה לא יקרה, משום שהרבה מאד עסקים קטנים יספקו הרבה מאד עבודה להרבה יותר אנשים בחזירות קטנה יותר שתספק פרנסה לרבים מאד בניגוד לנעשרת מעטים. את מי באמת מעוניין לקבל שירות מרובוט?  וזהו עוד בלוף של הקפיטליזם כדי לא לאבד שליטה על האנשים .

התאגידים ספרו לכולם כ"מה מסוכן לקנות באינטרנט בכרטיס אשראי ".

רק לפני מספר שנים התאגידים מכרו לציבור ספין שביצוע עסקאות קנייה באינטרנט מסוכנות לציבור , ומאחורי כל אתר בעולם הוירטואלי יושב רמאי שיגנוב את כספיכם וחלקים הציבור כמעט השתכנעו ונמנעו ממסחר באינטרנט  – אבל בזכות אותם "עסקים קטנים ואמינים " היום כולם קונים באינטרנט ,והמחירים נופלים והתפתחה תחרות בשוק כמו לפני 400 שנה בשוק שהיה במרכזה של כל כיכר עיר .

אבי זלינגר

 

 

תגובה אחת

  1. משתמש אנונימי (לא מזוהה) הגיב:

    סייבר אוטופיזם

פרסם תגובה