טיסת גוגל אינה עונה – סיפור אמיתי שמזכיר את הטיסה המאלזית


Avi-Zelinger
17 מרץ ,2014

                                לזכרו של שותפי היקר שלימד אותי רבות ….

 

מתוך הספר  12 סיפורים לטיסת לילה  – אבי זלינגר                 

 

                                 טיסת גוגל אינה עונה.   

 נקמה בוערת

זאת הייתה אחת הנקמות המתוקות בחיי כששלחתי את השר הבכיר להשתין מפחד מספר פעמים במהלך טיסת הרפאים ולהקיא את נשמתו בשירותי המטוס בתחושה שהקריירה הפוליטית שלו תגמר בהתרסקות באוקיינוס השקט ונשמתו החבוטה כמעט שפרחה.

  יצאתי למשימה חשאית נוספת באירופה שהוזמנה על ידי אחד מלקוחותינו הגדולים, חברת תקשורת גלובלית שניהלה בעזרתנו פרויקט מלוכלך נגד מתחריה, שתגמול ענק עמד בצד הפרוייקט ולא ניתן היה לסרב אליו בתוקף עסקינו המשותפים, אולם כשהגעתי למקומי השמור במטוס שר בכיר בממשלה, פמלייתו ומאבטחיו התרווחו סביבו להנאתם.

 האישיות הפוליטית הבכירה מאד הייתה מוכרת לי מימים ימימה, עוד מימיו כשהיה עסקן צעיר ומבטיח במפלגה וכשזיהה אותי, הסתכל בי במבט מתנשא קפוא ומזלזל והורה למאבטחיו לסלק אותי בעדינות, ומקום הישיבה שלי עליו שילמתי במיטב כספי נגזל ממני בבושת פנים לעיני הציבור במטוס.

 בערתי בתוכי וידעתי שהנקמה באה תמיד, מוקדם יותר ממאוחר ואכן היא הגיעה מהר מהצפוי כשאלוהים שלח לי את שקע בדיקת התקשורת והבקרה הקדוש של המטוס שדקר ברגלי שהושענהבברירת מחדל על דופן המטוס בסמוך לשירותים.

 עבר משותף

הייתי דמות עלומה ושנויה מאד מעברו של הפוליטיקאי הבכיר מאד, שכעסקן צעיר ונאמן למפלגה הוטל עליו לפנות לחברת סקרים ידועה במעלליה הפוליטיים כדי שתשיג מומחים לנטרול האזנות סתר על קווי תקשורת במטות הבחירות של המפלגות הגדולות ובמשרדי המתמודדים לראשות הממשלה ובמקביל תנסה לבצע האזנות סתר במחנה היריב הפוליטי .

  כך נפגשתי עם האיש המפוקפק הזה, הפשפש שעלה למעלה שהתחייב על סכומי עתק של מזומנים בדולרים בשחור תמורת אספקת שירות האזנה ומידע לוהטים שיכריעו את הבחירות לטובת המפלגה בכל מחיר, אולם כבר ממבט עיניו שלא מצמצו לעולם, ידעתי שהוא משקר ולא יעמוד בהתחייבויותיו הכספיות ונושא התשלום על העבודה ייגרר שנים בבתי משפט.

 אי לכך בשנייה שיצא ממשרדו לנהל שיחה פרטית התקנתי מייד 2 האזנות סתר איכותיות ובמקביל שלחתי מסר דרך צדדים שלישיים אמינים לחברת האבטחה של המפלגה היריבה, שיש לי סחורה חמה לברטר איכותי.

 וכך אני ומקבילי  המבצעי בצענו בשיתוף את הבדיקות הנגד האזנה במטות המפלגות הגדולות היריבות ובחדרי המועמדים לראשות הממשלה וגם את הניטור התקשורתי והטמנו מכשירי האזנה מסומנים, שהתגלו כמובן תוך סערות פוליטיות ובצידם מכשירי האזנה מוסלקים היטב בעלי  2 ערוצים להאזנה רציפה.

  את השר הבכיר פגשתי בפעם נוספת לקראת באג שנת 2000 כשבשם ראש ממשלתו פנה אלי משום שהיה מוטרד מהשפעת הבאג על תפקוד הממשלה והמדינה לאחר ה 01012000 , כשהאמין לדברי יועצי תקשורת שלו  וחברות אבטחה אינטרסנטיות שהעולם יעלם ובמיוחד ישותקו אמצעי התקשורת והתעמולה הממשלתיים, והוא ינותק מהעם הצמא למסריו.

 

ובמיוחד דאג הפוליטיקאי מקריסת התעופה העולמית שהייתה הבייבי הסמוי שלו ואליבי חשוב לבגידה באשתו, כפי שנאמר " תמיד שמור על טווח של 500 מייל מבית " ואי לכך ממשלתו שפכה סמוכי עתק על ההכנות לבאג 2000 כדי להגן על שרידותה.

הטעות הקריטית

 באותו מעמד ביצעתי טעות קריטית כשסיפרתי בפומבי איך נוצר הקשר הראשון עימו ועל השתתפותו במשך שנים בפרויקטים של ההאזנות סתר ליריבים הפוליטים, והוא באחת הפך מבועת מדברי ונשבע לא לדבר עמי בחייו, ועתה כשראה אותי " שותף הסוד " שלו לידו , התעלם ממני לחלוטין במבט שקוף וקר. .

 הדיילת שנקלעה לעימות בננו הראתה לי את מקומי החדש בטיסה אי שם ליד החלון בקרבת שירותי המטוס ואמרה לי שלפי החלטת הקפטן אשב במקום זה.

 זה היה זלזול בנוסע נאמן בחברת התעופה ועצבן אותי שמשהו לוקח אותי בתור סוג ב, משום שאזרח אמריקאי היה מרים את המטוס בלהבות ואיומים בתביעות עורכי דין, אולם לי היה אסור להיחשף או לבלוט בתפקידי ובפעילותי מומחה לתקשורת, מערכות מחשבים ואלקטרוניקה .

הגילוי

 דבר מה הציק לי בברך וכשהבטתי בבליטה שיצאה מדופן המטוס הבחנתי בשקע X-MODE  שהוא שקע כניסת צב"ד –  ציוד בדיקה לתקשורת של מערכות המטוס לצורך בקרת מחשבים ומערכות טיסה שונות, אותו שקע רב פינים הנמצא מאחורי כל מכשיר וידאו, ממירי טלוויזיה ומסכי מחשב שאליו מתחבר כבל קוקסיאלי מסוכך, כמו כבל HDMA שמשמש למרכז בידור בבית.

 עבורי זה היה כמו למצוא את פתחו של גן עדן, משום שהיו ברשותי תמיד קוניקטורים וכבלי חיבור כאלו לצורך העבודה ועתה רק הייתי צריך להתחבר לשקע הסמוי שהתגלה כדי להיכנס למערכות המטוס. מיששתי בהתלהבות את השקע הקדוש והוא היה מכוסה בפקק סיכוך מאלומיניום שהיה מוברג עליו והסתובב והוסר בקלות, תוך שהוא נשאר תלוי של שרשרת דקה .

מייד הברגתי את ראש המתאים וחיברתי ללאפ-טופ הנייד ולהפתעתי כל מערכת תחזוקת הבואינג 737 עלתה במסך אינטראקטיבי למסך המחשב שלי.

 

http://www.boeing.com/boeing/commercial/techsvcs/boeingtech/bts_simz.page

 

 הבנתי מייד את מטמון האוצר הבלום שלא היה מאובטח ונגלה לעיני ועוד לפני ההמראה כבר נכנסתי לאתר גוגל הקשתי FLIGHT MANAGEMENT BOEING 737   ואתר ניהול הטיסה של חברת בואינג עלה בכבודו ומייד הורדתי את ה E-BOOK  בן ה 370 עמוד למחשב הנייד, עוד בטרם ההמראה.

 http://www.b737.org.uk/fmc.htm

בדיקה נוספת באתר המטוס העלתה כי כל  מערכות המטוס היו פרוצות לחלוטין והלוג אין חופשי לחלוטין  תחת היוזר ADMIN   BOEING737

 חלון הזדמנויות

ידעתי שבהמשך הטיסה יתנתקו קשרי המחשב והאימייל עם העולם והמטוס יהיה נתון לשליטתי המלאה דרך מערכת תחזוקת המטוס ובאותו רגע הצטערתי שלא בחרתי בלימודי טיסה לפי עצת חברי שטענו שמתאים לי להטיס מטוסים בזכות קור רוחי .

 עתה רק חיכיתי לרגע שבו יוזמן כבוד השר לקוקפיט על ידי טייס הראשי וילך מעדנות תוך גו זקוף כמו תרנגול דרך מחלקת העסקים מהלך שיצביע על ייחוסו האישי והפוליטי, ואני רתחתי מבפנים וכשאני רותח דברים נוראים קורים לאוייבי.

 "היום הטייסים כבר לא יתעסקו את הדיילת בקוקפיט בשעות המתות מעל האוקיינוס האטלנטי" , כשהמטוס יהיה על טייס אוטומטי, בטיסה הזאת הם יזיעו ואכן " משנה מקום משנה מזל " גם לי וגם לצוות וגם לפוליטיקאי..

 עיינתי בספרי הטיסה המפורטים  370 עמוד במהירות וידעתי בדיוק לאן אני הולך, זאת לא הייתה הפעם הראשונה שהנחתתי מטוס נוסעים כבד במקומות שונים בגלובוס בבאמתלת תקלה משונה ולא פתורה על ידי הרשויות כשנאלצתי לרדת לעיתים במהירות כדי לא להיחשף.

 אולם הפעם החלטתי למתוח מעט את החבל וללמד את חברת התעופה הלאומית הזאת לקח קטן, וגם את הטייסים נפוחי החזה, ובמיוחד את הפוליטיקאי הקטן הזה.

 פרשתי את השמיכה עם לוגו הכחול של החברה והסתרתי את החיבור שבצעתי בין המחשב שלי לכבל ולשקע בדופן המטוס, עכשיו הייתי צריך להשתלט על  מחשבי המטוס ולתת לטייס להזיע ולא היה קל מזה.

 הצצתי במפת הניווט של הבואינג והבנתי שנקודת האל חזור היא לאחר האי איסלנד ומשם וכמעט ועד לפני ניו-יורק אין קשר אינטרנט ומיילים רצוף, משום שמערכת האינטרנט העולמית אינה עובדת שבאזור הזה, ובמטוס מהדגם הזה מערכת האינטרנט מיושנת למדי ומשדרת בקצבים נמוכים.

 יותר מכך בשעה שמספר רב של אנשים יתחברו במקביל למערכת האינטרנט מהפאניקה שתיווצר היא תקרוס תוך שנייה לחלוטין, מה שיגביר פאניקה ויבצע חסימת תקשורת מוחלטת- יתרון לכוחותינו.

 שתיתי ואכלתי היטב לפני המשימה תוך עיון מפורט בכל עמודי תחזוקה של המטוס והכנתי את " תוכנית הפירוטכניקה " הכול נבדק בדמו בסימולטור של בואינג שהיה בe—BOOK   ובזמן שטסנו מישראל דרך אירופה ועד לאיסלנד, התאמנתי על המערכות השונות, כשאיש בכלל לא שם לב שאדם פרטי מבצע LOG-IN מתוך המטוס למערכות המטוס ומשוטט ללא הפרעה, רק כי היה לו שטקר או קונקטור מתאים לכניסת ה.x-MODE.

 עקבתי אחרי תנועת הפרסרית במעברי המטוס כששיערתי שהיא זאת שתזמין את הפוליטיקאי המכובד להיכנס לקבינה לאחר הגשת הארוחה העיקרית, כי זה היה הנוהל בחברת התעופה הנשלטת פוליטית לאחר המטוס נרגע מהמנהלות שונות שלאחר ההמראה והאכילה.

 ואז כשהפוליטיקאי צעד מדושן מארוחה באף מורם ובחזה נפוח לכיוון תא הטייס, 2 קליקים וכיביתי את אורות הפנימיים של המטוס ועלטה השתררה, ואת אזעקת האלרט מתא טייס שמעתי חלושות עד כיסאי המרוחק ואילו הדיילת הורתה לפוליטיקאי במועל יד מהיר לחזור מייד למקומו ותאוותו חצי בידו ואני חייכתי לו במסדרון בכל כוחי כשסולק בדיוק כמוני .

 

מכיוון שהייתה זאת שעת לילה מאוחרת, נוהל הטיסה הקשוח חייב את הטייסים לעבור מייד להטסה ידנית עם התגלות כל תקלה כל שהיא במטוס, והטייסים לצערם הרב נאלצו לקחת את ההגאים לידיים ולשחרר אותן מהדיילות ולהתחיל לטוס על פי מצפן מגנטי פשוט בכיוון היעד.

 ואכן הם כטייסי חיל האוויר הישראלי קבלו את החלטה הנכונה, כי בעת כזאת המצפן האלקטרו מגנטי עשוי היה להשתבש מכל מפל מתח חשמלי במטוס, אפילו לדקות ספורות, כזה שיוציא את המצפן מאיפוס וישלח את המטוס לכיוונים לא רצויים..

 עתה צריך להחזיק הגאים ביד ועד שנגיע לחופי ארצות הברית אולם באזור העיר ניו יורק כבר יאיר השחר, וניתן יהיה לראות את שדה התעופה קנדי ולבצע נחיתה ידנית ופשוטה במקום נחיתת מכשירים מסוכנת בלילה באיסלנד כשתקלה לא ברורה מתרחשת במטוס וחזרה לכיוון אירופה עמוסים בדלק לא נראתה הגיונית.

 מכיוון שכבר היינו מעל האוקיינוס האטלנטי מעבר לחצי הדרך לניו-יורק והשעה שעת לילה מאוחרת הורה מרכז הפיקוח באיסלנד להמשיך לטוס מערבה לכיוון ניו-יורק, עד שטיב התקלה ייבדק ויתקבלו החלטות מה לעשות וכמובן שבחיבור שלי שהיה גם לערוץ האודיו של המטוס דרך אוזניות הטלפון שמעתי את כל  תקשורת המטוס .

 הטייסים קראו בתדר המצוקה הבין לאומי channel  14  באופן אינסטינקטיבי  MAY DAY may day    והודיעו  למרכז השליטה האזורי של הפיקוח האווירי העולמי באיסלנד " היורו קונטרול ", כי במטוס מתרחשת תקלת תאורה שלא בשליטתם ובהבנתם, והם מבקשים את עצת מרכז הפיקוח כיצד להתנהל מול התקלה כשאורות הסיפון הפנימיים במטוס אינם נדלקים מחדש ואילו הדיילות הונחו להתחיל להסתובב עם פנסים אישיים במטוס.

 

ניסיתי להזמין מהדיילת שסילקה אותי ממקומי בלאדי מרי,אך היא סירבה והתנפלה עלי בצעקות כי בשעת חירום לא מגישים משקאות וכשהנוסעים שלידי החלו להילחץ קלות והרגעתי אותם יהיה בסדר הכול בשליטה " אבי בשטח -האויב במתח " .

 זה היה כל כך פשוט לשתק את אורות הסיפון ללא שום סיכון למטוס ובאופן אינסטינקטיבי מספר נוסעים כבר הוציאו את הטלפונים שלהם כדי לדווח למשפחתם כי על התקלה שמתרחשת משום שעד לגובה של 10,000 רגל אסורה הפעלת טלפונים סלולרים וכבר היינו בגובה שממנו סוגרים מכשירים אלקטרונים.

 כצפוי היורו קונטרול העביר את בקרת המטוס לשליטת הפיקוח של חוף המזרחי של ארצות הברית וניו-יורק, כשמרכז השליטה של קנדה גם הוא החל לעקוב אחרי המטוס המתקרב ליבשת והפתיע לטובה בניסיון להבין מה קורה ובמתן עיצות והכניס אותי למתח כך שנאלצתי לבצע עוד 2 קליקים ולהפיל את הקשר מייד .

 

מייד לאחר הדיווח ליורו קונטרול, הודיע הטייס הראשי לנוסעים כי במטוס ארעה תקלה לא ברורה במערכת התאורה של המטוס שכבתה מאליה והמטוס מוטס ברגע בהטסה ידנית בידיו הנאמנות והבטוחות.

 אמנם המטוס קצת מתנדנד אין מה להיבהל, ומזג האוויר בכיוון ניו יורק פועל לטובתנו והוא טוב, כך שההטסה הידנית תהייה קלה, והמטוס ינמיך בקרוב את גבה טיסתו באופן יזום .

 ואכן המטוס החל להנמיך בהדרגה לגובה של קילומטר אחד משום שהטיסה בגובה נמוך מאפשרת שריפת דלק רב, ובמקרה של תקלות קולוסאליות ניתן לבצע נטישה מסודרת מעל הים תוך דאייה קלה, משימה קטנה מאד על מטוס גמבו שמנועיו כבו לפתע ומאידך והתפרקות המטוס או חלקים בצלילה מגובה רב, לא תאפשר לצוות להנחיתו בשלום על הים.

 

בנוסף ביקש הטייס קובי מהנוסעים להיות קשובים לכל רחש ולדווח לו על כל תקלה נצפית מאזור מנועי המטוס והכנפיים כדי להקדים תרופה למכה, והוסיף בבדיחות שכבר ביצע כטייס חיל אוויר צעיר נחיתת חירום אחת על הים עם מטוס גמטען, וכי אין למטוס גמבו שום בעיה לנחות על מי האוקיינוס ולצוף שעות, מהניסיון .

 אדי מי האוקיינוס הגיעו במהירות רבה לנחירי הנוסעים דרך הדמיון המודרך של הדיילת והם כבר דמיינו את המטוס מונחת על הים אי שם והם עוברים לסירות גומי מתנפחות, או מחכים על כנפי המטוס לחילוץ כמו בסרטים, וכשהדיילת הראשית פתחה בפעם השנייה בטיסה בסדרת הסברים מפורטת על התנהגות הנוסעים בעת נחיתה על פני הים, הפעם כולם הקשיבו בדריכות משום שמדובר היה בעניין שהפך רלוונטי .

 

  כשהדיילת הגיעה לשליש האחרון של ההסבר על נטישת המטוס באופן מסודר שכלל הדגמת לבישת חגורת ההצלה המפורסמת שנמצאת באופן תיאורטי מתחת לכיסא, ניתקתי גם את הכריזה הפנימית במטוס והדיילת המשיכה את ההדרכה בפנטומימה והפוליטיקאי שלנו רץ להקיא שוב כשנזכר שאינו יודע לשחות.

  נוסעים כולל כבוד השר המבוהל התחילו להפנים שהם בסרט אמיתי על מטוס שמתחיל לגלות סימני דרמה, ולא במותחן הוליוודי משודר בכבלים על טיסה שנעלמה אי שם מעל פני הים, ומשהו אמיתי משתבש במערכות מטוס, משתבש והולך לאיטו  .

 

הפוליטיקאי שלי שלא שירת בצבא, זה שדיבר על תקיפת האויב בהפתעה ולבש בטלדרס בביקוריו במטה האוגדה ובשטח , רץ שוב לשירותים בליווי מאבטחיו ועבר על פני כשהוא לבן לחלוטין .

 

בטח חשב על הקריירה הנגדעת שלו בקרוב או על יריביו הפוליטיים שישמחו מאד כשישמעו על המטוס המתרסק וישמחו לספר בשבחו " אחרי מות "והוא הדליק סיגריה בסיגריה וידיו רעדו מפחדוימני אלצהימר ופרקינסון החלו להראות בגופו.

 

שיתוק מערכת הכריזה ניתק את הקשר שבין הטייסים לנוסעים ועתה נאלצה הפרסרית לשלוף רמקול ידני לשעת חירום ולדבר דרכו ולהעביר את  יתרת  התדרוך 

 

 מייד לאחר מכן העלמתי את מפת הניווט האלקטרוני של מטוס הגמבו הענק מעל צגי המחשב של הבואינג אי שם בגובה 10,000 מטרים מעל האוקיינוס האטלנטי בלילה חשוך חף מירח, והמטוס הענק נשאר ללא מערכת ניווט גרפית און ליין שמדמה את מיקום המטוס יחסית ליעד ולסביבה.

 

 אמנם בגב מושב הטייס היו מפות ניווט ישנות מעידן הנייר כגיבוי, זכר לימים שבהם עדיין השתמשו במפות, אולם בשנים האחרונות כל המידע בתא הטייס עבר לאייפדים שהותקנו בתא הטייס והוטענו בשלל המפות ונתיבי הטיסה בעולם תוך חסכון עצום בנייר.

 

לא עברה רבע שעה מהתקלה הראשונה, שני קליקים ומערכת אלקטרונית נוספת עפה לה התאיידה ונעלמה ממסך המחשב, ומחשב המטוס טען והודיעה בהודעת שגיאה אלקטרונית שהוא לא מכיר את האתר הריספונדר שהמערכת איתור החירום של המטוס ישבה עליו.

 

 המערכת הזאת העבירה בצורה אוטומטית קריאות כיוון וקריאת זיהוי מצוקה של מיקום המטוס, והטייסים התבדחו בקשר הפנימי שכעת איש לא יידע לאן נפל המטוס למעט הקופסה השחורה שתשדר אותות ביות ללא הרף מאי שם במעמקי הים .

 מכיוון ש ששני הטייסים היו בוגרי חיל האוויר הם החליטו בעצה אחת לעבור ולהשתמש במערכת הגוגל EARTH  העולמית שאמנם הייתה מעט חובבנית, אבל נתנה מיקום גיאוגרפי נקודתי די מדויק של כיווני ומסלולי התנועה אווירית העולמית, באזור האוקיינוס האטלנטי.

 אולם הם לא ידעו שהמחשב המרכזי של המטוס לא מסוגל לעבוד  ללא הרשאות בטיחות והמחשבהודיע להם כי אינו מכיר את אתר גוגל, ואין אתר כזה והוציא להם את הודעת השגיאה 404 המפורסמת והודעת " תווית אבטחה"  וזה נראה לטייסים מוזר מאד.

 כנראה ששרתי גוגל נפלו אי-שם בעולם אמרו לעצמם הטייסים, אבל הסיכוי שגם שרתי גוגל, וגם שרתי הניווט של המטוס יפלו יחד במקביל הדליקה אור אדום אצל הטייס ומשנהו, והם התחילו להעריך כי תקלת עומק מהותית אחרת ולא ברורה מתחילה להתרחש במכשירי המטוס, ועלולה לייצר בעתיד קטסטרופה ענקית שבטח כבר תהייה ערך בגוגל.

 הטייס הראשי הודיע מייד לצוות כי המטוס הפך להיות רואה ונראה מכמי"ת בלבד ויש לדווח על כלי טייס מתקרבים לדיילות כדי שיעבירו את המידע קדימה לקוקפיט.

  ולרגע היה נדמה לטייסים כי מישהו מנסה להשתלט מרחוק על כל מערכות המטוס הממוחשבות, ומשבית אותן בסדר מופתי אחת לאחת, והפעם נאלצו הטייסים המנוסים להעביר לפיקוח בניו יורק את ההודעה על קריסת מערכת הקשר פנימי והחיצוני באס.אמ.אס מהטלפון נייד של הקפטן שעבד למזלו על מערכת האירידיום הלוויינית של מוטורולה שעליה לא שלטתי .

 המערכת הזאת הייתה שם והפעם נעשה בה שימוש באופן נדיר, ולמזלם הלוויינים הוותיקים עדיין פעלו בשמיים לפני התקנת המערכת הלוויינית החדשה הכלל עולמית.

 הטייס הוותיק סיפר בבדיחות למשנהו הצעיר על המערכות הראשונות לתקשורת אווירית שהיו בשימוש, כשבתא הטייס היה מודם חיוג שהיה קופץ ומצפצף שהמטוס היה עובר מאזור חיוג אחד לאחר, ואילו היום כבר ברוב הטיסות קיים כיסוי של אינטרנט ממערכות ה GOGO  , אותם מגדלי קשר יבשתיים שמכסים שטח רחב אולם לא רחב מדי.

 אם היו עמודים בים על  " מצופי  בויה  " היה ניתן לשדר מידע בקלות דרך רשת האינטרנט ורשם את ההערה במחברתו כדי למכור את הרעיון על מערכת מצופי ים שהם גם תחנות שידור לאינטרנט או שימוש בכל הספינות שבים כממסרים חיים לחברת גוגל.

 

איזה מערכת תיפול עתה שאל טייס המשנה ? כמעט הכול כבר נפל, ואז כמשאלה המגשימה את עצמה, כבתה כל תאורת המטוס מבפנים, ואפלה השתלטה על המטוס, אולם תוך רגע הטייסים והדיילות שלפו פנסי כיס שהכינו מראש לפי הבד"ח -בדיקות חיוניות שהאירו את דרכם במטוס והחזירו את האור המצומצם לתא הטייס ולמסדרונות המטוס.

 

למרות כל התקלות שהיו רק פירוטכניקה המטוס המשיך לטוס ללא כל בעיה טכנית מהותית בגוף המטוס, ולא הראה כל סימנים לבעיות במנועים או במערכותיו ההידראוליות, והדבר הפליא את הטייסים שלנו מאד שלא הבינו שאני שם מאחור מחובר למטוס.

 

אנחנו טסים די יפה דיווח הקפטיין בן ה 64 שועל אוויר אמיתי למרכז הבקרה בניו יורק, אומנם כמו לפני 40 שנה, אבל לא נראית באופק איזו בעיה מהותית שתפיל את המטוס, אין רעשי רקע, אין חלקי מטוס מתפרקים, ואין נזילות שמן או דלק, ודיילות המטוס כבר מוצבות בישיבה מעל המנועים כדי לדווח מיידית על תקלה נראית שם, או בכנפיים, נזילות דלק או נזילות שמנים שעלולות לרסק את המטוס במהירות.

 

הקפטן הדליק את פרוגקטור התאורה בחרטום מטוס כדי למנוע התנגשות מקרית עם מטוסים אחרים, אבל רגע לאחר ההדלקת הזרקור, קליק נוסף כיבה את הזרקור ועתה הגמבו נראה כמו טיל שחור ענק נע באפלה ללא שום סימני זיהוי ואזהרה, ורק הפנסים הידניים בתא הטייס שעברו למצב מהבהב סימנו שגמבו ענק שט בשמיים בחשכה.

 תאורת פנסי הדיילות הספיקה ל 2 מטוסי קרב שהוזנקו מנושאת המטוסים USS AMERICA ששטה באזור מתחתינו, לעבר המטוס כדי לזהות אותו ולהתחיל ללוות אותו לניו-יורק ולבצע סריקה ראשונית אובייקטיבית של גוף המטוס בניסיון לאתר שברים או נזקים בשלד, נזילות דלק ושמנים, או בעיה במנועים .

 טייסי האף 15 האמריקאים סרקו בזרקורים את כל גופו של המטוס, אולם שום דבר חריג לא נראה, והגמבו שייט בלילה בביטחון אומנם מואפל לחלוטין, ללא קשר ואמצעי ניווט, מנותק לחלוטין מהציוויליזציה .

 

שמעתי את הטייסים מנסים שוב ושוב להפעיל את מערכת הניווט הממוחשבת אולם ללא הועיל, ובכל פעם  שנכנסו אליה דרך מחשב המטוס ההודעה הייתה האתר אינו מוכר למערכת ואינו קיים במערכת המחשב של מטוס והוא אינו בטוח .

 מערכת המחשוב כאילו הושבתה לחלוטין, ואז הציע עוזר הטייס שאולי כדאי לנסות לבצע עדכון תוכנה  לתוכנת המחשב של המטוס כי יתכן ומדובר בבעיית תוכנה שנפגמה או חטפה וירוס.

 זה מעט הפתיע אותי  וגרם לי לניתוק זמני מהמערכת ואמנם הם הצליחו בצעו את עדכון תוכנה מלא אולם כשניסו שוב להיכנס שוב לאתר GOOGLE  ו להעלות מפות או כל מידע אחר המערכת טענה שאינה מכירה את האתר, והוא לא קיים ונראה שהם נכנסים לאתר מתחזה עם חיבור לא בטוח.

 

זה לא הלך ,ואז ניסו הטייסים שוב להתחבר לאתר גוגל הרשמי ולגוגל מפות ומשם עברו  וניסו לטעון את התוכנה דרך אתר הדרופבוקס אולם אותה בשורה קבלו גם משם.

 גם שרות הgmail   לא עבד כי המטוס היה מרוחק מעמודי התקשורת היבשתיים ולא הצליח להעביר שום תעבורת אינטרנט לשום כיוון ומהתקשורת הזו חששתי מאד .

 

ידעתי שברגע שהטייסים יתייעצו עם מהנדסי גוגל או מהנדסי מערכות מידע ותקשורת מחשבים יש סיכוי רב שמשהו יעלה על העניין  ויאתרו אותי ולכן הייתי צריך להפסיק את המשחק לפני תחילת קליטת אינטרנט או טלפון רציף, כדי שכולם יתרווחו ויחכו לנחיתה ואיש לא יחשוב עלי .

 ביצעתי נסיון קל להחזיר את שעון המחשב לזמן ולתאריך האמיתי ומערכות המחשב התאוששו לשנייה ואז החזרתי  את השעון ל 010180    תאריך ברירת המחדל בתקלת התאריך וארזתי את מחשב האהוב שלי ואת הכבלים קיפלתי בצורה נאותה .

 סוף דבר

את יכולה להביא לי קפה בקשתי מהדיילת כי אני לא חש בטוב והנחתי מטלית על פני, מה השעה שאלתי אותה ? האם כבר היה -02:00 בלילה ניסיתי לגרות את דמיונה אני חייב לדעת כדי לקחת תרופות , כמה שעות אנו כבר טסים, אחרי שראיתי שאין שעון על ידה והיא אינה מעודכנת בשעה הנכונה עקב הלחץ הרב ובטח תעניין.

 ממני פנתה הדיילת לתא הטייס כדי להביא שוב קפה גם לטייסים ואז שמה לפתע לב ששעון מטוס מצביע על השעה  16:20 כשהיינו כבר באשמורת הבוקר המוקדמת  והיא העירה לטייס על השעון המפגר בפינת המסך.

 משהו לא ברור לי אמר הטייס, השעון מראה את התאריך  010180 ולא 080507 וכיוון מייד את תאריך והשעה הנכונים בשעון המחשב של המטוס ואז באורח פלא חזרו כל מערכות המטוס לפעולה שעתיים לפני ההגעה לניו יורק.

 שאגות שמחה ורווחה מלאו את המטוס ואת מרכזי הבקרה השונים שעקבו אחרי המטוס, הטייס לקח קרדיט על היוזמה, הדיילת שהסבה את תשומת הלב לשעון שכחה ממני תמורת פרסומה האישי וקידומה בחברה, והפוליטיקאי רץ שוב לקוקפיט ובשיחת טלפון טרנס אטלנטית בטלפון האירידיום דיווח כיצד הרגיע את הציבור המבוהל במטוס והנהיג את הטיסה כמצופה מפוליטיקאי  המבוגר האחראי .

אילו אני ירדתי בשקט והמשכתי לקליינט הבא שחיכה לי גוגל מפות

אין תגובות

  1. אריאל הגיב:

    מנת המשכל שלך בהחלט שואפת לאפס,
    תתאפס על העובדות לפני שאתה ממציא סיפור….

  2. Nיקי הגיב:

    אלוהים ישמור כמה שטויות !!!!

פרסם תגובה