חוק " מחיר אחיד " למזון המיוצר בישראל ונמכר גם בחו"ל ומקבל הטבות מס ממשלתיות בישראל ,יפתור בעיות רבות לממשלה ולחברות המייצרות ויצור גל צמיחה חדש


Avi-Zelinger
16 אפריל ,2012

  מעניין מי יהיה  הצדיק שיציע את החוק הפשוט והצודק הזה " להשוואת מחירים" שיקבע,שמוצר מזון 
שיוצר בישראל וקיבל הטבות מס ממשלתיות , כגון הנחות מס הכנסה , הגנה ממשלתית מיבוא  זול , או סיוע בהטבות ממשלתיות  למפעל , לא ימכר
בישראל  במחיר הגבוה  ב 10  אחוז ממחירו הממוצע  בחו"ל  ,באירופה או ארה"ב,  מדינות מערביות שדומות ברמת חייהן לישראל   ,מה שישווה את מחירי המוצר  בשווקים השונים  באופן אוטומטי ויגרום לצרכן הישראלי לשלם את המחיר הנכון בשוק  וגם  יגן על היצרנים שנהנים מחוסר תחרות ויבוא מתחרה

האיש שיציע את  ההצעה הזאת "להשוואת מחירים " שתקל על הציבור הישראלי ,יפוצץ את המורסה המכאיבה של מחירי מזון מקוממים ללא סיבה , ויעשה צדק רב עם הצרכן הישראלי, ועם היצרהים לאורך זמן אמנם באיחור  אך  לעולם לא מאוחר לתקן עוול קשה

" המהלך החקיקתי " הזה ישחרר  הרבה מאד מהקיטור שמצטבר כל יום אצל הציבור, וגם  יעשה צדק  רב   עם  הציבור  בישראל שהוא  המממן של  כל ההטבות המס הניתנות  למפעלי המזון , עיי המיסים שהוא  משלם   מחד , ומצד שני  נאלץ לשלם  מחירים  כפולים  על מוצרים שרובם מוצרי מזון ,   כך שעל הציבור מוטל " מס כפול "  ללא  הצדקה , הכל בדרך  כלל  כדי  להגדיל את שורת הרווח  במאזנים  של הקונצרנים הגדולים  ולהעלות את מחירי המניות   פרמטר  שאין לו חלק בניהול כלכלה לאומית .

למעשה אותה בעייה של " תמחור ישראלי " למוצר  מזון הנמכר גם ליצוא  בחו"ל " קיימת בעיקר לרוחב ענף  המזון ,שהינו ענף מוגן   מתחרות ומיבוא הסטורית  מתקופת הקמת המדינה , ונהנה מחסמי יבוא רבים המאפשרים  העלאת מחירים  בקלות,ומפעלי  המזון  מנצלים  את בלימת הייבוא  בתחומם בטיעוני הגנת תוצרת הארץ ויצירת  משק אוטרקי ,לשם  העלאות מחירים שאין להם  שום הצדקה  בשעה ש"מחירי היצוא " שלהם  הכוללים: שילוח, הובלה ,ביטוח,ושיווק וסיכון שערי מטבע  ליעדים הנמצאים במרחק של אלפי קילומטרים  מישראל , נמוכים בעשרות  אחוזים  מהמחיר לצרכן  הישראלי הנמצא  במרחק קילומטרים  ספורים ממפעלם ההגנה על התוצרת הישראלית  תשאר  אך המחיר יוצמד מחירי חו"ל  .

מודל דומה לזה המוצע קיים  בחוק חובת מכרזים  המאפשר לתת ליצרן ישראלי עדיפות  מחיר גם אם הצעתו  גבוהה מהצעת המחיר בחול ב 15 אחוז  כדי למנוע הצפת סחורה מחו"ל  ולמעשה כשהמדינה רוצה  המדינה מוצאת  את  הדרך להגן על סקטורים  מקורביםם

להלן  3 מודלים קריטים שצריכים לעמוד  מול עינם  של  מקבלי ההחלטות,שיכולים לשנות במהירות את החשיבה הכוללת ולהניב תוצאות חיוביות,  לטווח הקצר והארוך :

"מודל  היצוא  הטיפש  "    בחינה ראשונית של התופעה , מצביעה על  מדיניות ממשלתית המעודדת יצוא  בכל מחיר , מה שעלול  להפוך  עבור  רבים מהמפעלים  לתופעה המכונה " יצוא טיפש  "שבו המדינה מקטינה את שיעורי המס  של  החברות מזון המייצאות ,כנגד הגדלת  היקפי היצוא  ,ולמעשה נוצר מצב של יצוא מתחרה בין ענפים שונים,שגורם  להורדת  שער הדולר  ופגיעה בענפי יצוא  מקבילים , משום שאם  הפסק זמן נמכר בהצפה במחיר עלות , הרי שהוא פוגע  בהייטק  ששולי הרווח שלו אולי נמוכים יותר  ובתקופה זו  של עודף  מטבע זר  המדינה לא אמורה לעודד " יצוא טיפש" שילחץ את הדולר למטה  אלא יצוא רווחי שימקסם את מחיר הדולר למעלה  ,כי ייצור שאינו רווחי מייצר תוצר שאינו רווחי שגורע מס מקופת המדינה  ומיצר גרעון תקציבי .


" מודל  ארטיק מגנום "-  כשארטיק מגנום נמכר ב 8-9 שקלים לארטיק, הרי שצריכתו מוגבלת  ואם  מחיר המוצר ירד  ל 5  שקלים מחירו באירופה ,הרי שצריכתו בישראל  תוכפל  כך שתמכר יותר סחורה  שהיא גם איכותית יותר  וגם טעימה יותר  , והכמות הנמכרת תגדל ,כך שלא תהייה פגיעה ביצרני המוצרים האיכותים  אלא  ביצרני המוצרים הזולים יותר שיפגעו ,ולזה קוראים העלאת רמת חיים ואיכות חיים משום שקיימת חשיבות רבה לאיכות המזון הנצרך   שמשפיעה באופן  ישיר   על תוחלת החיים  ,ואין דינה של צריכת מזון טראנס או רווי תחליפי שומן  כצריכת מזון על בסיס חמאה או שוקולד איכותי ,שהינם בריאים , ואינם מזיקים לגוף כתחליפים הזולים כעת , ולצרכן  בישראל מגיע מזון איכותי כמו המזון הנמכר באירופה

 

"מודל שפן  הנסיונות הישראלי " –  כל  מוצרי  המזון הנמכרים היום  בהצלחה בחו"ל , הם  תוצאה ישירה  של  התגלחות היצרנים  על זקנו של הצרכן הישראלי , שבנה את המותגים  האלו  באהבה , החל  מהפסק זמן  ,הביסלי הבמבה , המילקי  ,הקוטג,  סדרות החומוס למינהן הנמכרות בחו"ל  , ועוד  מאות מוצרים שמצאו  בעקבות ההצלחה את הדרך  לחו"ל    מה גם  שרובם  המוחלט של מוצרים אלו זכו להגנה ממשלתית הדוקה למדי במשך שנים רבות  , שמנעה  כניסת  מתחרים , והצרכן הישראלי הפך שבוי לטעם ולאיכות מוצרים אלו  שהפכו למוצרים מוצלחים,  ועתה הפך  הצרכן  גם  ל " שבויי מחיר  " תופעה שראוי לחסלה משום שהיא תפגע בחברות שמתבססות על שכיבה על זרי דפנה שמנים  ,שכולה נישה של  7 מיליון צרכנים שאין לה משקל  כלכלי בעולם גלובלי

 

רק תחרות בין המפעלים  והתייעלות  הביאה את המפעלים  האלו  להצלחתם, ותוכנית חשיפה מחדש ,או סוג של התייעלות מחיר מול הצרכן הישראלי   לכל חברות המזון  והשוואת  מחירים למחיר בחו"ל , תדחוף אותם קדימה  גלובלית , כי בסופו של דבר  מ7 מיליון צרכנים  נאמנים ,לא תבוא לחברות הפריצה הגדולה אלא רק משיווק גלובלי

תחרות  מביאה לאיכות וצריכה להתבטא במעשים ולא במילים  עיי חשיפה מיידית  שתביא למעגל צמיחה חדש בעתיד של כל יצרני המזון


 

 

      

                               

פרסם תגובה