2

ביטוח חובה לרכב- המצאה ישראלית ייחודית לחליבת נהגים זהירים על ידי חברות הביטוח ב 5 מיליארד לשנה.

"ביטוח חובה לרכב" קיים רק בישראל- אין דבר כזה בעולם הביטוח הנאור, "אין חיה כזאת" כמו בפרסומת שהיתה, המטרה המרכזית שלשמה הוקם מנגנון "ביטוח החובה" על ידי המדינה, היתה לפצות במהירות הרוגי ופצועי תאונות דרכים, הולכי רגל, רוכבי אופניים, ונפגעי רכוש רכב ואחרים, ללא הטלת עול כספי או עיצום כספי על הנהג הדורס בגין רשלנותו.

 רוב הדורסים והתאונות משלושת העשירונים העליונים.

רוב הדריסות והתאונות בישראל נגרמות דווקא על ידי 3 העשירונים העליונים המחזיקים רכבים גדולים וכבדים ומהירים – ובניגוד למיתוס "הישראלי היפה", העשירים דורסים את העניים והזקנים כרגיל – גם בכביש , וגם כשהם הולכים לצידו.

"ביטוח החובה" נועד במפורש להגן מתביעות כספיות אישיות מול עשירים (דורי קלקסבד), חברות משאיות ונהגי משאיות, חברות אוטובוסים, תאגידים גדולים, חברות מסחריות וצ.ה.ל שגורמים ל 70 אחוז מתאונות הדרכים, וההרוגים בתאונות דרכים – סטטיסטיקה שכמובן לא מפורסמת .

בשנת 2003 במסגרת חוק ההסדרים הופרט "ביטוח החובה" מבעלות המדינה, לחברות הביטוח הפרטיות שלטשו עיין לקופה בת 5 מיליארד שקלים בשנה שמניבה להם מיליארד שקל נטו 20 אחוז רווח בשנה, רווחים שיכלו  להיות בקופת המדינה ולשמש השקעה בציוד וחינוך נגד תאונות דרכים .

ביטוח רכב כפול בישראל מממן את התנהלות הנהגים הרשלנים

למעשה פיצול הביטוח לרכב ל 2 סוגי ביטוח:  ביטוח מקיף + ביטוח חובה, מגדיל את תשלומי הנהג הזהיר בכ-30-40 אחוז, תופעה זו אינה קיימת בעולם – רק בישראל ועולה לנהגים הזהירים שומרי החוק עוד 5 מיליארד שקלים בשנה, שמהם 4 מיליארד הולכים לפיצוי בגין נזקי רכוש וגוף, והגנה משפטית וכספית על "הנהג הרשלן " מפני תביעות אישיות של נהגים נגד נהגים כנהוג בעולם .

ביטוח חובה מעודד נהיגה רשלנית (מקרה דורי קלקסבלד)

למעשה ביטוח החובה בישראל מעודד נהיגה רשלנית וגרימת נזק לגוף, ללא פחד מתביעה אישית של הנהג הפוגע על ידי הנהג הנפגע, שאינו יכול להגיש תביעה כזאת, כך למשל בפרשת דורי קלסבלד שדרס אם וביתה למוות,  בארצות הברית האיש היה משלם מיליוני שקלים פיצוי אישי עקב רשלנותו האישית ( חיטוט בטלפון) , ואילו בישראל הוא נכלא למספר חודשים והפלת"ד ישלם פיצוי מוקטן למשפחה מקופת הפלת"ד, כך שכל אחד מאיתנו מימן את הקנס של עו"ד דורי קלסבלד בעקיפין .

דורי קלסבלד קיבל  15 חודשי מאסר ועשרת אלפים שקלים קנס (פחות מהנזק לפח הרכב שלו), בשעה שלהערכתינו  הפלת"ד שילם מקופתו בין  300,000 – מיליון שקלים נוספים פיצוי למשפחות 2 ההרוגות . הפלת"ד לא נוהג לנקוב בסכומים אותם הוא משלם  לקורבנות תאונות הדרכים, אם כי יש טבלאות פיצוי מוגדרות .

30 חודשי מאסר, מהם 15חודשים בפועל ועוד 15חודשים על תנאי נגזרו על דורי קלגסבלד. בנוסף, נשלל רישיונו ל-10 שנים, וכן הוא נקנס בעשרת אלפים שקלים, וצו עיכוב יציאה מן הארץ הוצא נגדו.

 

http://www.nrg.co.il/online/1/ART1/496/924.html

 

מה זה הפלת"ד :

בישראל קיים מנגנון ביטוחי הנקרא הפלת"ד – או "פוליסת פיצוי לנפגעי תאונות דרכים, שהוא סוג של "ביטוח הדדי " או "ביטוח קולקטיבי ענפי" המוטל כ"מס חובה"  כשמו כן הוא "ביטוח חובה לנוהגים ברכב" להגנת המשתמשים האחרים הדרך ולצד הדרך, שנגבה בעבר על ידי המדינה ומשמש כקופה מרכזית קולקטיבית לביטוח נזקי גוף ורכוש בתאונות דרכים, ללא הטלת פיצוי כספי על הנהג האשם .

ענף ביטוח החובה לרכב עבר בשנת 2003 מרשות המדינה לחברות הביטוח הפרטיות, ועלות הביטוח שמחירו הופקע על ידי המדינה בשמש שנים ונצבר בקופת תאגיד הביטוח המשלתי "אבנר" שפורק, ירדה בכ 30 אחוז, אולם הענף עדיין גובה כ 5 מיליארד שקלים בשנה, שמתוכם 1 מיליארד שקלים הולך כרווח נקי לחברות הביטוח ללא כל תחרות .

 הרפורמה החדשה ב"ביטוח חובה"= כאילו הוזלת יוקר המחייה למנגים הצעירים .

המדינה מכריחה את הפו"ל – להוזיל במקצת את הביטוחים המופקעים לנהגים הרשלנים  ולחיילים – ותומכת במשאיות  ואוטובוסים ויצרני ציוד מיגון.

במדינת ישראל קיימת חברת ביטוח וירטואלית הנקראת הפו"ל POOL שהוא תאגיד משנה וירטואלי של כל מבטחי ביטוח החובה – "התאגיד המנהל של מאגר ביטוחי חובה ", שמבטח את הנהגים וכלי רכב מסוכנים ולנהיגה (אוטובוסים משאיות ואופנועים) חיילים, ונהגים בעייתים, כולם מבוטחים במחירים גבוהים כדי לאפשר להם לנהוג ברכב מקבלים את כולם -תמורת מזומנים .

עתה כשיוקר המחיה פופולארי, המדינה, ובראשה "רגולטור הביטוח" כחלק מרפורמה במשרד האוצר שאמורה להוזיל את יוקר המחייה, לוחצים על חברות הביטוח להוזיל את פרמיות החובה לחיילים ולנהגים בעייתים, ולהפנות חלק מהרווחים המופקעים של ביטוח החובה להוזלה .

ברור שרוב ההנחה תלך לאוטובוסים ומשאיות ויצרני ציוד מיגון לרכב, אך הגימיק תמיד הוא "ילדים כלבים וחיילים" מה שנשמע ונראה טוב מאד  תקשורתית ופוליטית  .

מה שיפה ברפורמת "שלוף הזאת"  שלא מוצגים שום דוחות אקטוארים על ידי המפקח על הביטוח, שידע במשך שנים ש"הפול " שודד את הציבור שנזקק לביטוח מכיוון ששום חברת ביטוח לא רצתה לבטחו .

ההונאה החדשה של המפקח על הביטוח – תנאים מתלים להנחות – התקנת ציוד אלקטרוני מונע תאונות,  סובסידיה לחברות המתקינות.

כמובן ששום רפורמה לא יכולה לעבור בלי הונאה קטנה, המבוטחים יאמנם יזכו להנחות ב 350 מיליון שקל , אך רק אם יתקינו ציוד מיגון של חברות למיגון רכב הקשורות לפקידי האוצר, מהלך שישית על המבוטחים בכפייה הוצאות כבדות , (האותיות קטנות) וכך המדינה תחייב ותכפה על כל מבוטחי "הפול" הוצאה נוספת לא צפוייה במסגרת של "רפורמה להורדת יוקר המחייה ", אבל הליפתן כמובן ילך לחברות המתקינות מוצרי מיגון ואיתור שיקבלו סובסידיה של 1500 שקלים מקופת חברת ביטוח "אבנר" שנסגרה על כל התקנה שיבצעו ותהייה גדולה פי 5 מההנחה לחיילים  ולנהגים הבעייתים – הבנתם את זה .

כרגיל דואגים לדגים השמנים במסווה של דאגה לחלשים

על הכותב : אבי זלינגר בעל הבלוג הכלכלי  : היום בכלכלה         http://econoblog.co.il/          , בעל חברה לפטנטים וגאדגטים    Trapez

https://trapez.cashcow.co.il/   ,  למד במדרשת רופין –  עמק חפר במגמת פלסטיקה: עיבוד חומרים  פלסטים  ייצור בטכנולוגיות פלסטיות וניהול אנרגטי . ( היום תשובה אימץ את "מדרשת רופין המצויינת" והקים בה את "מכללת הגז הטבעי ".

Avi-Zelinger

גר בתל אביב 57, מתעניין בנושאי כלכלה, מדינה, הסטוריה, בורסה שוק ההון ועוד. חושב קצת אחרת, משתדל להנות מהחיים כמה שאפשר. טכנולוג, מייקר, מפתח פטנטים, מכונת קריאה אנושית, מומחה לטכנולוגיית מידע, כריית ואיתור מידע, ארכיונים, מומחה למשימות מיוחדות ופרוייקטים מיוחדים. מומחה להסטוריה של יהודי תימן ואחרים. מומחה לסלטים יהודיים/ בלקנים למינהם, מפתח מוצרי מזון ושיטות שימור. מפתח הטרפז ואימון קומנדו לחיזוק הגוף, הסיבולת, הנשימה, והשרירים . אוהב גבינות, יין, נקניקים, בשר, חמוצים אלכוהול, קפה, ואת כל החטאים ומסיבות, וכל מה ששובר שגרה ומעניין.

2 Comments

  1. פטפוטי ביצים …מה יקרה למי שיפגע על ידי נהג שלא ביטח את עצמו בבטוח מתאים ? ושאין לו כסף לשלם את "מליוני השקלים" המצופים כפצוי ממנו (הדוגמא המוצגת כאן – דורי קלסבלד … ? ) למשל או מנהג אמריקאי ש"יחוייב בתשלומי עתק" ? יתכן שצריך לתקן את התכנית או להוזיל אותה, אבל בטוח החובה נותן תשובה.

  2. ביטוח חובה כן קיים בחו"ל, לדוגמה בחלק או כל מדינות ארה"ב, והוא נרכש מחברות הביטוח הפרטיות.
    liability+PIP+uninsured

    ד"א המאמרים שלך מדהימים, למדתי הרבה מהם.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.